lazy lizard
pirms 6 gadiem
Gunita Aizstrauta
pirms 6 gadiem
Skolas sākotnēji radās ar brinišķīgu domu, kas laika gaitā tomēr kaut kur sabojājās - lai radītu individualitātes, ir individuāli jāstrādā, nevis jāsamet vienā gaļasmašīnā, jāsacep vienādas kotletītes un skolas beigās pēkšņi jāprasa pilnīgi cits rezulāts - ne vairs ieprogrammētas atbildes, bet jaunrade... bet, ak vai, kā bail ir kļūdīties - ja nu vērtējums galā ir slikts? Kāds paša uzņēmums, ja man pat nav ideja - ko darīt... iedodiet man darbu: no - līdz, ar konkrētu saturu, gan es pamanīšos to nosaukt par radošu... lai kaut kā sevi mierinātu, ka es tomēr kaut ko radu.
Anzela Jurane-Bremane
pirms 6 gadiem
Ieva Apsite
pirms 6 gadiem
Mans bērns pieskaitāms labiniekiem un šad un tad gūst atzinību, taču pārākuma slavināšana un apzināšanās sevī ļoti bieži iedzen viņu lepnības valgos un diezgan ātri pienāk situācijas, kuras piezemē... Tajā pat laikā sportā viņa ir pirmā no beigām un man kā vecākam ir nepārtraukti viņa jāmotivē, lai viņā būtu vēlme piedalīties, censties. Mums ir fantastiska klases audzinātāja, kura meklē veidus, kā klasi izveidot un nostiprināt par komandu. Protams, vienmēr kāds būs izteikts līderis, kāds būs izpildītājs, kāds mēģinās tikt cauri uz citu rēķina, bet, lai bērns izveidotos par spēcīgu personību, ir vajadzīga tā vismaz viena joma, kurā viņš var justies pārliecināts, ieinteresēts un apmierināts ar sevi. Un tāpēc vien ir tā vērts katrā bērna ieraudzīt to, kas padodas un akcentēt to, liekot noticēt, ka viņš var un caur to ticību pašam sev celt arī pārējo sekmju līmeni.
Šodien pat sanāca runāt ar draudzenes dēlu (10 gadi), kurš rādīja savus konstruētos Lego modelīšus, bet ar nožēlu izteica, ka neapmeklē Lego pulciņu tikai tādēļ, ka par viņu noteikti smiesies citi klasesbiedri. Pārrunājām, ka Lego izdomā, konstruē, ražo tieši pieaugušie cilvēki un mēs taču nesmejamies par viņiem. Tajā pat laikā es saprotu, ka attīstot šo viņa interesi, dienās viņš var kļūt par veiksmīgu arhitektu, būvnieku, jo viņš jau no bērnības attīsta telpisko domāšanu, vizualizāciju, rēķinās ar pieejamajiem resursiem utt. Es pat pieļauju, ka iedrošinot viņu apmeklēt šo pulciņu uzlabotos arī citas viņa sekmes, vairotos viņa ticība saviem spēkiem, ka viņš var. Atliek tikai mums - pieaugušajiem noticēt saviem bērniem (audzēkņiem) un dot impulsu darīt.
Marija Keisa
pirms 6 gadiem
Oskars Lūsis
pirms 6 gadiem
Jānis Vētra
pirms 6 gadiem
adekvāts skolēna darbības un sasniegumu vērtējums, kas ir dabiski nepieciešams jebkuras personības izaugsmei. Kā es sapratu, tad tieši uz tāda nepieciešamību Latvijas skolās uzstāj raksta autore. Vispārējā izglītībā robežšķirtne ir pieejā, vai ar atzīmēm (zelta liecībām) vērtē skolēna dabiskās spējas, piemēram, sportā, mūzikā vai zīmēšanā, kas būtu izskaužama prakse, vai arī vērtē konkrētā bērna ieguldīto darbu, izglītības procesā sasniegtās kvantitatīvās un kvalitatīvās pārmaiņas.
Otrs raksta tematiskais loks ir par bērnu atlasi skolās, konkrētās klasēs. Cilvēka mūžā laiks, kas ir piemērots principiāli jaunu zināšanu, iemaņu un prasmju apguvei ir iztekti ierobežots. Līdz ar to skolas darbs ir jāveido maksimāli efektīvs un jēgpilns. Diemžēl, bet nav labāka instrumenta, kā skolēnu atlase, kas ļauj vienkopus sapulcināt jauniešus ar aptuveni līdzīgām spējām un motivāciju mācīties. Arī "zelta liecības" šādā vidē var izrādīties par iecerei atbilstošu, stimulējošu instrumentu.
Trešais aspekts rakstā nav pietiekami izvērsts, bet tas ir pats būtiskākais. Skolas ir izglītības un audzināšanas iestādes. Tikai harmonisks līdzsvars starp abām jomām var nodrošināt to bāzi, kas pēcāk ļaus cerēt ieraudzīt visus tos daudzos rezultātus, ko vecāki, sabiedrība un, protams, arī paši skolēni, no skolas sagaida.Pamatotas un konsekventi īstenotas prasības audzināšanā ir pati būtiskākā atšķirība starp vispārējo izglītību skolā un tai sekojošo izglītības procesu augstkolā, ko skaidrības labad dēvējam jau citā vārdā - par studijām.
Cato
pirms 6 gadiem
Sierrealiste
pirms 6 gadiem
Interesantākais, atcerējos, ka mana pamatskolas audzinātāja šādi strādāja jau pirms gadiem padsmit. Uzslavēja nesekmīgos par progresu saņemot liecības, ja tāds bija. Katram pateica pa labam vārdam, ja vien varēja atrast iemeslu.
Ja vienīgi, teicamniekus tā mazāk centās motivēt, laikam šķita, ka tā pat pietiek :)
platleņķa_uzstūris
pirms 6 gadiem
Esmu mācījusies 3 dažādās skolās, pirmā, kas bija blakus mājām (un mazam bērnam bija ērti tikai pāriet pāri ielai, un skolā iekšā); otrā, bija skola ar speciālu novirzienu, kādā mani vēlējās redzēt vecāki; trešā, pēc manas izvēles, skola kas lielākajā daļā LV skolu reitingu ik gadu ir pirmajā vietā. Un visās šajās mācību iestādēs, sliktās atzīmes saņēma nevis bērni, kas nākuši no sliktas vides, bet gan tie, ko krievu valodas skolotāja dēvēja par "kamčatku", kas skaļi bļaustījās stundās, speciāli nepildīja mājas darbus, jo sociālais "rebel" statuss viņiem likās daudz labāks, un iemetot skolotajai ar saņurcīta papīra bumbu pa galvu, viņi ieguva vislielāko atzinības sajūtu...
Kā jau autore teica, skola nav izvēle, BET, manuprāt, zināšanas, kuras obligāti jāapgūst tā jau ir apcirptas līdz smieklīgam minimumam. Un nejautājiet man, kur jums dzīvē noderēs polinomi, vai sinusi? Profesija, ko cilvēks sev nolūko 15 gadu vecumā, tikai retajam arī ir īstā. Man tieši, nekur darbā nenoder Latvijas vēstures vai mājturības zināšanas (darbs fizikas, programmēšanas jomā), tikmēr, sarunājoties ar cilvēkiem ārpus darba ir patīkami, ja mazliet ir kādas pamatzināšanas viņu jomā, un ir patīkami, ka māku apšūt aizkariem maliņas...
Tāpēc es uzskatu, ja skolēns ir nopelnījis labas atzīmes, tad viņu par to var un vajadzētu apbalvot. Un nav liela atšķirība tu esi "tāpat gudrs, no ārstu ģimenes" vai "nelabojams zubrītis". Tāpat kā ejot uz koncertu un klausoties skaņdarbu, man nav atšķirības, vai pianists piedzima talantīgs vai trenējās desmit gadus katru dienu- skan vienādi.
platleņķa_uzstūris
pirms 6 gadiem
PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI
Zane Volkinšteine
0Pieaugšanas stāsts 39 sērijās
Lai arī "Seriālā" ir daudz pārstāvētā laikmeta artefaktu un klišeju – no Lesijas vārdā nosaukta kollija līdz telekartēm, kas beidzas nelaikā, no fantāzijām par jaunās tūkstošgades sagaidīšanu līdz neaizsniedzamam sapnim par pāris latus vērtu cepuri –, stāsts tomēr nav par nostalģiju.
Agra Lieģe-Doležko
0Kā izlasīt (vismaz) 50 grāmatu gadā, ja tev ir divi mazi bērni
Grāmatas vienmēr bijušas būtiska manas dzīves sastāvdaļa, bet līdz bērnu piedzimšanai varēju dzīvot laiskā pārliecībā, ka, ja arī kaut nedaudz nepalasu šodien, man priekšā ir neierobežotas laika rezerves, kad iekavēto atgūt.
Elīna Kolāte
0Lielās karjeras izvēles
Šaušalīgo Sivēna pazušanas stāstu risina veseli trīs izmeklētāji, kas atvasināti no vecākiem, vecvecākiem un paveciem garāmgājējiem labi pazīstamiem tēliem. Pat Džesika Flečere augšāmcēlusies un no apsūnojušiem atmiņu gaņģiem izvilkusi seriālu, ko bērnībā ģimenē saucām par "Murder pa kurder".
Agra Lieģe-Doležko
0Viena nedēļa janvārī
Manai meitai ir sešas nedēļas un sešas dienas, un mēs esam Gdaņskas bērnu slimnīcā, jo RSV vīruss, kuru viņai pielaida trīsgadīgais brālis, ir pārmeties uz plaušām; viņai ir grūti elpot. Pēc pirmajām pārbaudēm ir skaidrs, ka mājās nebrauksim un nāksies palikt slimnīcā vismaz dažas dienas.
Ar bērniem
21.01.2015
12
Zelta liecības un mācīšanās