Modris Matisāns
pirms 7 gadiem
Kur ir uzbrukums patriarhālās ģimenes modelim?
Kas vainas tam, ka laulība ir vienpusēji laužama? Kāda būtu tevis ieteiktā alternatīva?
Tradicionāli “smaguma centrs” laulībām nekad nav bijis bērna radīšana vai audzināšana, bet mantas dalīšana un dažāda veida līgumu slēgšana. Tas, ka tas ir pārbīdījies uz “ego” taisni arī nozīmē fokusēšanos uz savu bērnu audzināšanu.
Kādu “morālo un ekonomisko stimulu” pārbīdi kompensē vēsturiskās dzimumu lomas? Un kādus šos stimulus Tu uzskati par pareiziem?
Ja LGBT kustība devalvē mātes un tēva lomu, tad varbūt šīs lomas ir devalvējamas, tātad nav neaizstājamas. Piemēram, bērnam varbūt ir pietiekami labi ar vecmammu un vectēvu, ja bioloģiskie vecāki ir agresīvi alkoholiķi? Šo piemēru var vispārināt. Par to vērts padomāt.
Tālāk, kad izteicies ironiski, komentēt grūti, taču dažreiz par sevis izvirzīto ironisko jautājumu vērts padomāt pavisam nopietni, un varbūt tad atbilde vairs nebūs tik vienpusīga. Piemēram, kad ironiski apgalvo, ka “iedalījums vīriešos un sievietēs ir neiekļaujošs un kalpo citādības apspiešanai”, ir ironisks kvadrātā, jo šāds ironisks komentārs arī kalpo par piemēru tam, ka tā šis iedalījums VAR tikt izmantots.
Visbeidzot – neredzu kā dzimuma vai jebkāda cita veida izvēles (apzināšanos) veicinoša audzināšana cilvēku var ietekmēt negatīvi.
Kas ir bīstami sociālie eksperimenti? С точностью на оборот – apzīmēt kādu sabiedrības daļu par mazāk vērtīgu un tādēļ apveltīt to ar tiesību ierobežojumiem. Vai vēl trakāk... nu... vēsture zina daudz piemērus.
Luka
pirms 7 gadiem
Dead Bull
pirms 7 gadiem
Morālo vērtību un ekonomisko stimulu pārbīdi pašlaik inerces pēc zināmā mērā vēl kompensē vēsturiskās dzimumlomas, bet LGBT kustība tieši vai netieši veicina dzimumlomu eroziju un mātes un tēva lomu devalvāciju. Būtu dīvaini, ja kustības teorētiķi atzītu, ka ģimenē vīrieši ir pārāki tēvi par sievietēm un sievietes ir pārākas mātes par vīriešiem. Un vispār cilvēku iedalījums vīriešos un sievietēs taču ir neiekļaujošs un kalpo citādības apspiešanai. Šādā perspektīvā ir acīm redzams, ka teorētiķu virzītajā neskaitāmo dzimumu un dzimšu varavīksnē arī binārais tēvs/māte vecāku iedalījums ir šķērslis, kas maisās pa kājām progresam. Latvijā līdz šai progresa stadijai vēl kāds ceļš ejams, bet LGBTQ kustības cīņas priekšpostenis jau ir ne vien dzimumneitrāla, bet dzimumizvēli atbalstoša un veicinoša audzināšana. Ja šie nav radikāli un bīstami sociālie eksperimenti, tad kas vispār tādi ir?
Dead Bull
pirms 7 gadiem
Šķiršanās, kas tradicionāli bija margināls gadījums, sabiedrības uztverē ir normalizēts un padarīts iepriekšparedzams (pagaidu) savienības noslēgums. Laulība mūsdienu rietumu pasaulē var tikt šķirta pat vien tādēļ, ja viena no pusēm, piemēram, "vairs nejūtas apmierināta" un grib "meklēt sevi". Šāda ģimenes struktūras nestabilitāte ir ekonomisks stimuls (vārda visplašākā nozīmē), kas daudz vairāk attur no bērnu radīšanas, nekā trūcīgi ekonomiskie apstākļi. No visas sabiedrības perspektīvas raugoties, iznākums ir destruktīvs un nav ilgtspējīgs.
Par gejiem un lesbietēm runājot, nekas nebūtu iebilstams, ja cīņa par tiesībām aprobežotos ar homoseksuālo attiecību dekriminalizāciju un indivīdus nediskriminējošu attieksmi likumdošanā. Mūsu dalība ES vien apliecina, kā visi šie indivīda brīvības aspekti ir sen sniegti. Problēma ir tā, ka LGBTQ kustības prasības neaprobežojas ar indivīda brīvībām, bet ietver sabiedrības struktūras pamatelementu kā laulība un ģimene tālāku pārveidošanu kā juridiski valsts likumdošanā, tā jēdzieniski sabiedrības apziņā. LGBTQ kustības teorētiķi virza koncepcijas, kuras tu nodēvēji par ironiskām. Ironija ir tā, ka mums šīs šķietami neprātīgās idejas tādas šķiet, jo mūsu sabiedrībai tās vēl atrodas ārpus Overtona loga sadaļas "pieņemami", bet citviet Eiropā tās ir "saprātīgo" risinājumu dienaskārtībā vismaz kā viena no alternatīvām, ja ne vispārējas izglītības/audzināšanas politikas normas statusā. Pagaidām, jo "Mozaīka" sola turpināt darīt.
Dead Bull
pirms 7 gadiem
Jā, var iebilst, ka LGBT kustībai nav vienotas un nemainīgas ideoloģijas, bet, vērojot, kā rietumvalstīs ticis pārbīdīts izvirzīto prasību Overtona logs, var izsecināt, ka mērķi ir cīņa pret heteronormatīvu ģimenes modeli; padarīt vīrieša un sievietes savienību par vēl vienu citādību dažādo "ģimenes" modeļu spektrā; reducēt mātes un tēva jēdzienus kā normas variantu, kas nav iekļaujoši, runājot par "vecākiem"; izšķīdināt šaubās pašus vīrieša un sievietes jēdzienus, sabiedrības apziņā normalizējot psihiskas vai ģenētiskas novirzes; audzināt paaudzi, kas nesaprot, kas paši ir un nespēj veidot stabilu turpināties spējīgu sabiedrību.
akmens
pirms 7 gadiem
PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI
0
Nevienlīdzība kā augsne populismam. Saruna par politiku un ekonomiku Latgalē
Kamēr Latvija domā, ka ar Latgali neko īpašu nevajag darīt un ka tā atpaliek dabisku, ekonomisku iemeslu dēļ un vispār paši vainīgi, tikmēr pati Latvija kļūst par Baltijas reģiona Latgali, par visvairāk atpalikušo Baltijas valsti.
0
Neviens nezina, ko no manis sagaidīt. Saruna ar rakstnieku Marju Ivaškeviču
Rakstīju bērnišķīgi ironiskā valodā, lai ievadā ļoti vienkārši izskaidrotu sarežģītus notikumus. Ievads kļuva par iemeslu uzbrukumiem man, jo viņi nespēja iedziļināties pašā grāmatā. Man tika anonīmi draudēts ar nāvi, un policija sāka izmeklēšanu, taču neviens netika apcietināts.
0
Saruna par sievieti un neprātu kultūrā
Man bija brīnišķīga saruna ar vienu kundzi pansionātā, viņai ir 85 gadi. Es jautāju: kas mainās, novecojot kā sievietei? Viņa atbildēja, ka foršākais, kas ar viņu kā sievieti notiek – viņa var atļauties būt pilnīgi traka. Nevienam tas vispār vairs nerūp. Tā esot viena no atbrīvojošākajām sajūtām, ar ko viņa saskārusies.
Sarunas
14.09.2016
7
Ir jāturpina darīt