Aktualitātes
27.08.2019

"Skaņu mežs 2019" izziņo pilnu programmu

Komentē
0
Saglabā

Nepieradinātās mūzikas festivāls "Skaņu mežs 2019" atklāj pilnu programmu, līdzās jau iepriekš izziņotiem mūziķiem, piemēram, grupas "Swans" līderim Maiklam Džirā un avangarda komponistam Alvinam Lusjē, apstiprinot arī eksperimentālā hip-hopa mākslinieku Manonmars, avant-folka grupu "Circuit Des Yeux", trokšņu mūzikas grupu "White Suns", savdabīgas tehno mūzikas producentu Terensu Diksonu, "Oram" balvas laureāti "Chaines" un daudzus citus.

Nepieradinātās (avangarda vai eksperimentālās) mūzikas festivāls "Skaņu mežs 2019", kas norisināsies 11. un 12. oktobrī jaunajā kultūras ēkā "Hanzas perons" (Hanzas ielā 16a), līdz šim jau izziņojis šādus māksliniekus: eksperimentālā roka grupas "Swans" dalībnieku Maiklu Džirā (Michael Gira) ar dziesmās balstītu solo priekšnesumu; ilgstošu grupas "Swans" ģitāristu Normanu Vestbergu (Norman Westberg) ar savu ambientās mūzikas soloprojektu; avangarda komponistu Elvinu Lusjē (Alvin Lucier), kas, kā raksta vadošais "klasiskās mūzikas" recenziju medijs "Grammophone", ir "fundamentāli pārdefinējis, ko nozīmē būt par komponistu"; bijušo grupas "Wolf Eyes" dalībnieku, trokšņu mūziķi Āronu Diloveju (Aaron Dilloway); izdevniecības "WARP Records" pārstāvēto elektroniskās mūzikas projektu "patten" ar lāzeros un video projekcijās balstītu audiovizuālo šovu; vijoles virtuozu un laikmetīgās mūzikas interpretu Ērvinu Arditi (Irvine Arditti), kas kopā ar paša dibināto "Arditti Quartet" saņēmis prestižo Ernsta fon Sīmensa balvu, ko dēvē arī par mūzikas pasaules Nobela prēmiju.

Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, "Skaņu mežs" tiks atklāts ar bezmaksas pasākumu mākslas muzejā "Rīgas birža", kur 5. oktobrī uzstāsies avant-folka grupa "Circuit Des Yeux", post-minimālisma, metāla, sakrālās mūzikas un džeza ietekmētais duets "Subtle Degrees" un Bretaņas dūdu spēlētājs Ervāns Keraveks (Erwan Keravec), kas savu salīdzinoši reti sastopamo instrumentu tiecas integrēt akadēmiskā avangarda un brīvās improvizācijas laukos. Ilona Meija, Jānis Semjonovs un Herta Hansena izpildīs krievu komponista Edisona Denisova Trio flautai, fagotam un klavierēm, savukārt portugāļu komponists Kandido Lima (Candido Lima) atskaņos savu elektro-akustisko kompozīciju "Oceans". Abi pēdējie no minētajiem priekšnesumiem notiek starptautiskā projekta "Um-Scene" ietvaros – tas pēta eksperimentālās mūzikas vēsturi valstīs, kurās pagājušajā gadsimtā valdījis totalitārs režīms. Koncertus šajā pašā vakarā papildinās arī publiska diskusija, kuras dalībnieku vidū būs mūzikas žurnālisti: Artēmijs Troickis, kas darbojies "Playboy", "Eho Moskvi" un "Radio Svoboda", un Kriss Bons (Chris Bohn), kas, cita starpā, rakstījis mūzikas žurnāliem "NME" un "The Wire".

11. oktobra koncertvakarā būs dzirdama Šveicē dzīvojošās latviešu komponistes Anitas Miezes mūzika, ko izpildīs Gunta Ābele, Arvīds Kazlausks, Ilona Meija un Marta Spārniņa. Uzstāsies arī ASV trokšņu mūzikas grupa "White Suns", kuras muzikālo estētiku sastāda hardcore, pankroka un harsh noise apvienojums, papildināts ar apziņas plūsmai radniecīgiem vai brīžiem literāriem tekstiem. "Eksistenciāls izmisums ir "White Suns" galvenā valūta," kāda albuma recenzijā raksta medijs "Pitchfork", piebilstot, ka albuma pirmais skaņdarbs "Korea" savā informācijas pārpilnībā izklausās pēc pasaules gala. Šajā vakarā uzstāsies arī "Chaines", eksperimentālās mūzikas projekts no Mančestras, kas 2019. gadā saņēma prestižo Oramas balvu – elektroniskās mūziķes Dafnes Oramas iedvesmoto apbalvojumu, ko pasniedz sieviešu dzimuma vai LGBT mūziķiem un skaņu māksliniekiem. "Chaines" debijas albums – 2018. gadā klajā nākušais "The King" – , mijot post-graima, tumšās ambientās mūzikas un avant-popa elementus, līdzās elektroniskiem instrumentiem izmantojot arī klarneti un vokālu, izpelnījās kritiķu atzinību, tiekot ierindots starp 25 labākajiem pirmā gada ceturkšņa ierakstiem medija "FACT magazine" apskatā. "Chaines" nenoliedz šī ieraksta šausmu filmām un videospēlēm – Deivida Linča kino un "Silent Hill" – radniecīgo noskaņu, papildus uzsverot, ka androgīnās, "drakuliskās" balsis, kas dzirdamas ieraksta otrajā pusē, ir intuitīvi saistītas ar viņa transmaskulīno identitāti. Šī vakara audiovizuālais priekšnesums būs psihedēliskās un neslēpti murgainās elektro-akustiskās mūzikas komponista Daniela Rozenhāla (Daniel Rozenhall) sadarbība ar videomākslinieku Stenu Bakmanu (Sten Backman).

12. oktobra koncertvakarā ikoniskais avangarda mūzikas komponists Elvins Lusjē izpildīs savu vēsturiski nozīmīgo darbu "I am Sitting in a Room", un šo programmu papildinās glokenšpīla spēlētājs Trevors Seints (Trevor Saint), kas izpildīs arī Lusjē darbus "Riccochet Lady" un "Tilted Arc". Seints tiek uzskatīts par vienu no labākajiem glokenšpīla jeb metalofona spēlētājiem eksperimentālajā mūzikā; šajā pašā vakarā viņš sniegs pirmatskaņojumu arī ASV dzīvojošā latviešu komponista Krista Auznieka darbam "Avots". Par vakara popmūzikai tuvāko priekšnesumu, gaidāms, kļūs britu eksperimentālā hip-hopa mākslinieka Manonmars uzstāšanās – reperi uz skatuves pavadīs arī producentu duets "O$Vmv$M"; visi trīs mākslinieki ir piesaistīti basu mūzikas un trip-hopa inspirētajam mūziķu kolektīvam "Young Echo". Līdzās magnetofona lenšu cilpās un absurdās vokālās improvizācijās ieturētajam trokšņu mūziķa Ārona Diloveja priekšnesumam, par savdabīgāko šī vakara priekšnesumu, iespējams, kļūs komponista un producenta Džona Bensa (John Bence) piedalīšanās festivālā. Bensa pirmo mini-albumu "Disquiet" publicēja Nikolasa Džāra (Nicolas Jaar) leibls "Other People", savukārt viņa nesenāko veikumu "Kill" – Īvza Tumora (Yves Tumor) izdevniecība "Grooming". Medijs "London In Stereo", recenzējot Bensa koncertprogrammu, nodēvējis to par "mānijām pilnu, dezorientējošu viena cilvēka šovu, kurā mūziķis ar aizdomīgu pantomīmu un ķermeņa konvulsijām izkrāšņotā manierē "atstrādā" īsos fragmentos ietilpinātas ainas no Hičkoka ēras šausmu filmām, tostarp arī to skaņu celiņus".

Čellistes, laikmetīgās mūzikas interpretes Lūsijas Reiltones (Lucy Railton) uzstāšanās savukārt būs balstīta materiālā no viņas soloalbuma "Paradise 94", ko izdevis līdz šim lielākoties ar eksperimentālo deju mūziku nodarbinātais leibls "Modern Love". Izpildot citu cilvēku mūziku, Reiltone tiecas "nojaukt hierarhijas" un jaunu vai mazpazīstamu komponistu darbus izpildīt vienas programmas ietvaros ar kanoniskiem (piemēram, Elvina Lusjē, Mortona Feldmana vai Ianna Ksenakisa) skaņdarbiem, savukārt viņas pašas daiļradi ir iedvesmojusi ekspresīva "musique concrète" elektroakustika, pēckara avangards, trokšņu mūzika, ērģeļmūzika un skaņu māksla.

Koncertvakaru nobeigs mūziķis Terenss Diksons (Terrence Dixon), ko medijs "Resident Advisor" nodēvējis par "vienu no Detroitas tehno visnetradicionālākajiem talantiem". Pazīstams arī ar pseidonīmu "Population One", pats Diksons savu daiļradi dēvē par "uz nākotni vērstu geto elektroniku". Līdzās 11. oktobrī gaidāmajam "patten" audiovizuālajam šovam, Diksona dzīvā uzstāšanās būs viena no tikai diviem festivālā dzirdamajiem ritmiskās mūzikas priekšnesumiem.

2019. gadā "Skaņu mežs" notiek 17. reizi. Biļetes uz festivālu iespējams iegādāties "Biļešu servisa" kasēs tīklā.

 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!