No 31. jūlija līdz 24. augustam galerijā "Alma" skatāma mākslinieka Jāņa Blanka izstāde "Pēc Rodžera van der Veidena", kas ļaus citādi palūkoties uz divām Jaunā Rīgas teātra aktrisēm.
Izstādē redzamas divas sievietes, kuras ir vienlaikus atpazīstamas un anonīmas. Atpazīstamas spožās karjeras uz Jaunā Rīgas teātra skatuves dēļ. Anonimitāti viņām piešķir Jāņa Blanka glezniecība. Baibas Brokas un Gunas Zariņas ģīmetnes novietotas viena otrai blakus uz spilgta fona. Spilgti dzeltenā sienas krāsa ir sintētiska un kontrastē ar eļļas gleznām, bet tieši sintētiskums rada papildus kontekstu un piešķir tām modernitāti. Jānis Blanks ir ne tikai ietērpis abas sievietes gleznu pirmavotā, bet arī gleznošanas procesā šo pirmavotu dekonstruējis. Lai arī pirmavots viņa darbos ir nolasāms un tie zināmā mērā uztverami kā citāti, Blanks, adaptējot Rodžera van der Veidena portretus, apliecina mākslinieka apziņā pastāvošo tiekšanos pēc ideāliem, kas sakņojas Rietumu mākslas vēstures kanonā.
"Daudzi Rodžera van der Veidena portreti gleznoti kā diptihi – tā ir forma, kuru viņš palīdzēja popularizēt. Parasti veramajos divu paneļu darbos, portretējamais, visbiežāk novietots diptiha labajā pusē un tika attēlots iepretim sakrālam tēlam. Piemēram, Jaunavai Marijai ar Bērnu. Tomēr glezna, kas kalpo par pamatu Baibas Brokas portretam – Jaunas sievietes portrets, kas tapis laika posmā starp 1435. un 1440. gadiem – ir īpatnējs gadījums. Iespējams, tas bijis privāts pasūtījums, jo sieviete nav lūgšanas pozā. Pastāv arī uzskats, ka oriģinālajā gleznā redzamā sieviete ir autora dzīvesbiedrene," stāsta kurators Tomass Pārups.
Galerija "Alma" atrodas Tērbatas ielā 64, tā ir atvērta no otrdienas līdz piektdienai, darba laiks no plkst. 12:00 līdz plkst. 18:00. Ieeja izstādē bez maksas.
0