Publicitātes attēls
 
Kino
21.10.2021

Pētot porno

Komentē
0
Saglabā

Turpinām ekspresrecenziju ciklu par Rīgas Starptautiskā kinofestivāla (Riga IFF) filmām. Šajā publikācijā Justīne Vernera raksta par Ninjas Tībergas filmu "Bauda".

Tā bija visai jauka pēcpusdiena. Biju paņēmusi pārtraukumu darbā, lai izietu paskriet pa rajonu un apciemotu bāru. Viss kā parasti – uz ielām mētājās iepirkumu saraksti, bija manas māsas pirmā bāra maiņa un karšu terminālis jau bija nokāries. Dzejnieks Treibergs aizskrēja pakaļ skaidrai naudai un atnāca atpakaļ ar siltām desām. Manus ikdienas vērojumus pārtrauca zvans no "Riga IFF" – piedāvājums strādāt no tulka kabīnes, ko līdz šim nebiju darījusi. Acīmredzot arī man bija pienācis laiks pirmajai reizei. "Man piedāvāja, es piekritu" – to laikam varētu mierīgi iegravēt manā kapakmenī. Piezvanījusī dāma teica, ka visi tulki kratās vaļā no Ninjas Tībergas filmas "Bauda". Jutu zināmas nepatikšanas, kas tikai stiprināja vēlmi uzņemties šo darbu. Vēlāk atvēru dialogu lapu un sapratu, kāpēc tā.

Tātad īsumā – filma ir par kādas zviedru jaunietes centieniem izsisties Losandželosas pornoindustrijā. "Bauda" ir sava veida turpinājums Tībergas 2013. gada īsfilmai ar tādu pašu nosaukumu. Tīberga pornoindustriju ir pētījusi gandrīz 20 gadu garumā – pusaudzes gados aktīvi iestājusies pret to, studiju laikā rakstījusi esejas un pamazām ar pētnieces antropoloģes cienīgu interesi gadu gaitā iepazinusies ar pieaugušo filmu pasaules īpatnībām. Tīberga uzskata, ka tieši viņas neviltotā interese bija tā, kas ļāva pornoindustrijas darboņiem pielaist režisori sev tik tuvu klāt. Teju visi aktieri ir reāli pornoaktieri. Jocīgais, nepatīkamais vīrelis, kuram uz T-krekla rakstīts "I hope your phone falls in toilet", tik tiešām ir viens no slavenākajiem t.s. "pieaugušo filmu" aktieru aģentiem Marks Spīglers. Galvenās lomas atveidotāja Sofija Kapela gan pornoindustriju nepārstāv, un "Bauda" ir viņas pirmā reize – debija aktierspēlē. Kapelai un Tībergai esot bijis kopīgs paziņa, kas Kapelu pamudinājis aiziet uz provēm. Šajās provēs vispiemērotākie izrādījušies tieši tie aktieri, kuriem ar mākslas kino bijis mazs sakars. Kā vēlāk intervijās norāda režisore, pieaicinātajiem pornoaktieriem daudz labāk izdevies būt ticamiem un vajadzības gadījumā improvizēt. Kopā ar viņiem bijis iespējams skarbākās ainas nostrādāt tā, lai Kapelas ciešanas izskatītos īstas, patiesībā nenodarot viņai pārāk daudz sāpju.

Te arī atbilde tam, kāpēc ne visi tulki būtu gatavi parakstīties uz šo filmu – tā ir ļoti naturālistiska un ietver gan nozares terminoloģiju ("DP", piemēram, ir "dubultā penetrācija", un tagad es to zinu), gan arī pavisam skarbus skatus no filmēšanas laukuma – brīžam es vienkārši klusēju savā kabīnē, kamēr varoņi ekrānā vaidēja un lamājās. To, ko viņi viens otram teica, manuprāt, ne vienmēr bija svarīgi vai iespējams pārtulkot. Līdzīgi par pieaugušo filmām izteikusies arī pati Tīberga: "Dialogi nav šo filmu stiprā puse, un neviens jau tās neskatās dialogu dēļ."

"Bauda" tikai apstiprināja manu uzskatu, ka aiz labas mākslas stāv pamatīgs pētījums. Tā kā Tīberga ar šiem cilvēkiem ir pavadījusi vairākus gadus, filma ir brīva no vienpusēja atainojuma vai didaktikas. Tiek parādīti gan amerikāņu pornoindustrijas skaudrākie brīži (jo īpaši filmās nereti atainotā ārkārtīgi brutālā izturēšanās pret sievietēm), gan arī cilvēcības pilni mirkļi. Pornoaktieri tiek attēloti kā pieauguši cilvēki, kuri darbu šai industrijā sākuši brīvprātīgi, bet viņu dzīvesstāstus, kas noveduši līdz šādas profesijas izvēlei, varam vien nojaust. Filma ir arī par varas un brīvības īpatnajām attiecībām – vai cilvēks, atsvabinājies no civilizētības žņaugiem un kļūdams pliks un mazliet dzīvniecisks, tiešām ir brīvs? Un galu galā – kas tieši tik daudzus cilvēkus kā mušiņas pie lampas velk skatīties teju konveijera ražotnes ātrumā darinātu lētu kino ar paredzamu scenāriju un draņķīgiem dialogiem?

"Baudas" vienīgais seanss Rīgā bija izpārdots. Tā bija viena no pēdējām iespējām šomēnes apmeklēt kinoteātri. No tulka kabīnes vēroju zilās gaismiņas, ko izstaroja skatītājiem iedalītās austiņas. Dažas no tām netika noņemtas visu filmas laiku, un es nesaprotu, kāpēc. Lūk, jums ekspresrecenzija par pirmajām reizēm.

Justīne Vernera

Justīne Vernera (1992) ir ieguvusi maģistra grādu rakstiskajā tulkošanā un patlaban galvenokārt nodarbojas ar tulkošanu no angļu valodas. Ir publicējusi rakstus žurnālos "SestDiena", "Kino Raksti" un

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!