Kadrs no filmas
 
Kino
01.10.2019

Par zombijiem un mums

Komentē
0

Par Džima Džārmuša filmu "Mirušie nemirst" ("The Dead Don't Die", 2019)

"Džims Džārmušs ir foršs," ar šādu domu pirms desmit gadiem noskatījos visas viņa filmas, kuras varēju atrast, sēžot savā pieticīgi iekārtotajā Berlīnes istabiņā un dzerot lētu sarkanvīnu no veikala "Lidl". Kad biju atgriezusies Rīgā, iznāca filma "Izdzīvo tikai mīlētāji", kur vampīri atguva savu "Krēslas" sērijas laikā zaudēto stilīgumu. Pa to laiku arī zombiji bija piedzīvojuši savu kinematogrāfisko reinkarnāciju un, lēni velkot savas nemirušās kājas, atgriezās pamatstraumes kino. Tāpēc nav brīnums, ka pēc sirsnīgi apcerīgās filmas "Patersons" Džārmušs ir pieķēries arī šim žanram.

Zombiju filmas kopš Džordža A. Romero laikiem ir piedzīvojušas attīstību dažādos virzienos, taču lielu tiesu tās ir ietvērušas sevī sociālo kritiku – zombijs nav tikai zombijs. Nemirušie simbolizē dažāda veida sociālpolitiskas problēmas un iemieso arī mūsu bailes no tā, ka miris ķermenis var piepeši piederēt kādam citam. Tā ir nāves atriebība dzīvībai. Un, protams, nevar piemirst arī šausmu un gore žanra izklaidējošo pusi – asiņu, norautu locekļu un izmētātu orgānu pārbagātība pieder pie noteikumiem.

Džārmušs savā zombiju metafilmā ir apvienojis visu labāko no žanra vēstures – tur ir gan mazliet iekšu, gan mazliet spriedzes, gan mazliet joku, gan ļoti daudz sociālās kritikas. Darbība norisinās mazā Amerikas ciematiņā ar ironisko nosaukumu – Centrvila. Iedzīvotāju skaits ir, maigi izsakoties, pieticīgs, ko vēl vairāk paspilgtina tas, ka režisors filmā gandrīz neizmanto masu skatu dalībniekus (protams, atskaitot nemirušos). Tā ir pilsēta, kurā izdzīvojuši nevis mīlētāji, bet tikai pēdējie izturīgākie. Vietējā kafejnīcā ik dienas pulcējas vien pāris cilvēku, un policijā strādā tieši trīs darbinieki. Tam pa vidu ir arī vientuļnieks Bobs (Toms Veitss), kurš pametis visu laicīgo pasauli un klīst pa mežiem, pārtiekot no maziem savvaļas dzīvnieciņiem un sēnēm.

Interesanta ir filmas nenoteiktā laiktelpa – it kā mūsdienas, bet ne gluži. Tā ir vai nu pavisam tuva, vai tāla nākotne, taču iespaids radīts, iztiekot bez pārspīlēti futūristiskiem gadžetiem. Galvenā atšķirība – filmas pasaulē dabas resursu iegūšanai tiek izmantota frakcionēšanas (fracking) metode, turklāt "Mirušie nemirst" universā tas notiek gan ziemeļu, gan dienvidu polā. Šī metode naftas un dabasgāzu iegūšanas procesā tiek izmantota jau šobrīd, un Džārmušs, runājot par "polārās frakcionēšanas" sekām, to izmanto kā simbolu cilvēku negausībai, patērējot dabas resursus un nedomājot par nākotni. (Jāpiezīmē, ka zemeslodes magnētiskie poli šobrīd ir nobīdījušies arī ārpus ekrāna.)

Patiesībā klimata krīze un cilvēku vienaldzīgā reakcija uz to ir šī zombiju stāsta centrā. Filmas gaitā ik pa laikam redzamas televīzijas ziņas, kurās rāda postošas vētras un katastrofas, taču tās tiek pasniegtas tik ikdienišķā vīzē, ka top skaidrs – tāda ir postpolārās frakcionēšanas pasaules realitāte. Tikmēr Centrvilā viss joprojām notiek kā parasti – respektīvi, nenotiek nekas. Policijas svarīgākā misija ir noskaidrot, vai vientuļnieks Bobs nav nozadzis fermera Frenka (Stīvs Bušemi) vistu. Un tomēr nemitīgi jūtama briesmu tuvošanās – policists Ronijs Pītersons (Ādams Draivers) pārsteidzoši mierīgā balsī laiku pa laikam atkārto, ka viss beigsies slikti. Viņa kolēģi – šerifs Klifs Robertsons (Bills Marijs) un Mindija Morisone (Kloē Seviņī) – gan īpaši neņem vērā šo pesimistisko pareģojumu, gluži tāpat kā zinātnieku pētījumi par klimata krīzi neizraisa īpašas emocijas lielākajā sabiedrības daļā. Galu galā – zemeslode arī agrāk esot piedzīvojusi neparedzētus laikapstākļus un temperatūras svārstības un globālā sasilšana ir "kreiso" un demokrātu izdomājums, lai… es pat īsti nezinu, lai… ko?

"Mirušie nemirst" ir parafrāžu parafrāze – tā apspēlē visas zombiju kinožanra klišejas, tā ir politiska satīra par mūsdienu sabiedrību un arī meta atsauču pilna filma, kurā Džārmušs reflektē pats par saviem darbiem. Ne velti tajā redzams aktieru ansamblis, kura lielākā daļa ar režisoru ir strādājusi jau iepriekš. Aktrises Tildas Svintones ekscentriskās varones vārds ir Zelda Vinstone, Ādama Draivera varoņa uzvārds Pītersons ļoti atgādina uzvārdu "Patersons". Šādu atsauču filmā ir papilnam, un ātri vien kļūst skaidrs, ka neko no notiekošā nevajadzētu uztvert pārlieku nopietni.

Lai ievītu vēl vienu šausmu kino klišeju, Centrvilā ierodas jauniešu trijotne, kurus vietējie ātri vien nodēvē par hipsteriem, bet tam visam pa virsu parādās arī krietns daudzums zombiju, kurus radījusi zemes polu nobīde. Zombiju filmas lielākoties attēlo cīņu par izdzīvošanu, liekot skatītājam uztraukties par to, kurš no varoņiem izglābsies. Taču Džārmuša versijā šis noteikti nav svarīgākais filmas aspekts. Par spīti asprātīgajiem dialogiem un šarmantajiem tipāžiem, nerodas ticība, ka izdzīvošana vispār ir iespējama. Galu galā arī neatgriezenisku klimata pārmaiņu rezultātā iznākums ir visai paredzams un noteikti ne pozitīvs.

Paši zombiju tēli ir kā neglaimojoša parodija par cilvēci – katram ir sava "atkarība": kafija, baltvīns, WiFi vai recepšu medikamenti. Tieši tāpat arī mēs ikdienā ļaujam savai uzmanībai un pilsoniskajai aktivitātei iemigt, jo laiku aizņem dažādas ikdienišķas problēmas un sīkumi, kas dod iespēju nedomāt par svarīgāko. Džārmušs savā metakomēdijā šo inertumu un spēju ignorēt visu pasaulē notiekošo apsmej. Varbūt brīžiem režisors atļaujas ieslīdēt didaktikas un patētikas teritorijā, bet viņam pat tas izdodas šarmanti, tāpēc – piedodami. Varbūt kāds no kinozālē sēdošajiem zombijiem tomēr atmodīsies un, izgājis no zāles, nolems kaut ko mainīt pasaulē. Bet maz ticams.

Marta Martinsone

Marta Elīna Martinsone ir teātra režisore ar vēsturnieces pagātni. No teātra brīvajos brīžos interesējas par kino, kantri un izbāztiem dzīvniekiem.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!