pirms 2 gadiem
Piekrītu, ka jautājums nav tik vienkāršs, kā to daudzi mēģina pasniegt.
Tomēr atļaušos kritiskās domāšanas speciālistam iebilst, ka apgalvojums, ka liecībās par pagātni nekādu dabisko ģimeņu nav un ģimenes jēdziens vēsturiski ir bijis visai mainīgs, arī ir atsaukšanās uz pagātni un vēlamā atlasīšana, ko viņš pats kritizē.
Grūti ir arī piekrist apgalvojumam (nu, kaut vai no loģikas viedokļa), ka vārdu savienojumam "dabiska ģimene" nav nekādas jēgas.
Kā arī apgalvojums, ka "Kristietība nevar būt paraugs, jo tajā attieksme pret ģimeni ir daudz ambivalentāka nekā tā, ko anahroniski varam nolasīt gleznās, kurās redzama māte ar bērnu." ir varens straw-man.
Šis apgalvojums sevī ietver tādu kā slēptu premisi, ka kristietības attieksme pret ģimeni ietver morāli apšaubāmas situācijas (kas galvenokārt aprakstītās vecajā derībā - poligāmija, incests, ārlaulības sakari, u.c.), un ka šīs situācijas kristietībā tiktu traktētas kā morāli akceptējamas. Domāju, ka jebkurš teoloģijas pirmā kursa students mācētu paskaidrot, ka šādu situāciju un notikumu apraksti bībelē notikumus dokumentē, nevis morāli leģitimizē. Neskaidrošu, ar ko kristietība atšķiras no ortodoksālā jūdaisma, to katrs var uzzināt pats, tomēr nosaukums ļauj minēt, ka tās centrā ir sekošana Kristus mācībām. Vai autors var norādīt kādu konkrētu jaunās derības rakstu vietu, uz kuru viņš atsaucas, kur Jēzus vai apustuļu attieksme pret vīrieša un sievietes savienību būtu ambivalenti uztverama? Cik atminos, tur nekā neskaidra nebija. Negribētos domāt, ka autors tīšuprāt sagroza īstenību, tāpēc pieļauju, ka tā ir vienkārši nezināšana.
Starp citu, kristietības morālā sistēma, kuru šeit piedāvā atmest kā nederīgu paraugu, ir vēsturiskais pamats rakstā minētajām Rietumu sabiedrības fundamentālajām vērtībām un izpratnei par taisnīgumu. Tostarp arī idejai par cilvēka dzīvības svētumu un no tās izrietošajām cilvēktiesībām, pie kurām nereti apelē arī humānisti. Tikai atšķirībā no humānisma, kristietība piedāvā loģisku atbildi uz jautājumu, kāpēc vienas sauszemē izkāpušas zivs pēctecim būtu jāievēro kādi nebūt morāles likumi attiecībā uz citu zivju pēctečiem.
Varbūt būtu vajadzējis uzrakstīt par to, ka ja cilvēkiem ir grūti vienoties pat par jēdzienu definīcijām, tad kur nu vēl par absolūtām vērtībām. Varbūt tam par iemeslu ir nevis aprobežotība vai izglītības trūkums, bet gan atšķirīgi morālo sistēmu pamati.
Lai cilvēki sarunājoties varētu saprasties, vārdiem jābūt konkrētai nozīmei. Jo, ja ar vārdu "ģimene" katrs domā kaut ko pavisam citu, tad visi turpina runāt viens otram garām.
Nezinu, vai šī stratēģija, ko izvēlējušies cilvēki, kas šobrīd sakās Latvijā aizstāvam viendzimuma pāru ar bērniem tiesības, ir produktīva. Jo, tā vietā, lai lietas sauktu īstajos vārdos un argumentēti runātu par konkrētām vajadzībām, šobrīd ar sabiedrību tiek manipulēts izteikti emocionāli. Rodas iespaids, ka vienā maisā grib pārdot vairākus kaķus. Un, ja tu to visu maisu nepērc, tad saka, ka tev nav sirds.
Noteikti ir iespējams to visu darīt kaut kā citādi. Skaidrāk. Godīgāk.
WhenWeAll FallAsleep
pirms 2 gadiem
Cik skaisti būtu, ja mēs to darītu kaut kā citādāk...
Vēlos vien piebilst, ka iespējams emocionālās un intelektuālās manipulācijas vispirms mēs veicam katrs ar sevi, lai mazinātu nepatīkamas emocijas, un tika pēc tam, iespējams daudz vēlāk, ieraugām tam iemeslu ārpus sevis.
PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI
Daina Tabūna
1Atpakaļ uz skolu
Vienu reizi auklīte tev zvanīja un lūdza izņemt bez apstājas raudošo bērnu jau stundu pēc tam, kad viņš tur tika aizvests. Šī spēcīgā pretestība samērā ātri pārgāja, tomēr vēl ilgu laiku pirmais, ko viņš teica, pēcpusdienā tevi satiekot, bija: "Es šodien raudāju. Par tevi."

Māris Zanders
0Zeltamutes Saeimas namā
Apbrīnoju premjeres Evikas Siliņas domas dziļumu un oriģinalitāti: "Ja ieplānotās valdības pārmaiņas uzlabos cilvēku dzīves kvalitāti, tad tās ir derīgas un labas, bet, ja tās neuzlabos, tad ir skaidrs, ka tās nav derīgas." Nu, kā var viens cilvēks tik lakoniski un izsmeļoši raksturot politiku!

Agra Lieģe-Doležko
3Vēl nedzimušā mātes piezīmes
Tagadējās grūtniecības 20. nedēļā atģidos, ka mani sāk nedaudz mulsināt pašas gandrīz vai slimīgā ziņkāre par embriju patoloģijām, grūtniecības pārtrūkšanu un smagi slimu bērnu īsās dzīves līdzpārdzīvošana, kas nereti ir spēcīgākās mātišķības literatūras centrālās tēmas.

Sleja
25.01.2021
2
Par ģimeni