Kino
22.10.2021

Nekas nenotiek, un viss ir slapjš

Komentē
0
Saglabā

Turpinām ekspresrecenziju ciklu par Rīgas Starptautiskā kinofestivāla (Riga IFF) filmām. Šajā publikācijā Roberts Rasums raksta par Deneša Maģa filmu "Dabiskā gaisma".

Kara filmas parasti vairāk vai mazāk iekļaujamas divās kategorijās – vai nu tās ir spēcīgas, patriotiskas, varonības pilnas filmas ("Dvēseļu putenis", "Hacksaw Ridge"), vai filmas, kurās dominē izteikta pretkara tēma ("Full Metal Jacket", "Steiner – Das Eiserne Kreuz"). Ungāru režisora Deneša Maģa filma "Dabiskā gaismā" (Természetes fény) šajās kategorijās neiekļaujas.

Filmas publicitātes materiāli lika domāt par "tipisku" pretkara filmu, kas vēstīs par okupācijas karaspēka zvērībām Austrumu frontē Otrā pasaules kara gaitā, taču galvenais varonis, kam ierādīta klusējoša, vērojoša loma, un sižetiskā līnija, kurā valda nemitīga, gandrīz vai neizturama spriedze, "Dabisko gaismu" tuvina tādām filmām kā "Denkerka" un "Rietumu frontē bez pārmaiņām."

Austrumu fronte, kur norisinās "Dabiskās gaismas" darbība, ir drūma, šķietami visu pamesta teritorija, kurā kara bezjēdzību simbolizē ne tik daudz vardarbība, cik vienkāršs trulums un atsvešinātība. Karš, cik nu daudz es par to esmu sapratis miera laika ierakumos un poligona mācībās, ir krēslains, slapjš, un tajā valda nemitīga spriedze. Pretinieks ir tuvumā, sadursmes ir īsas un haotiskas. Arī skatoties filmu, nepamet sajūta, ka "tūlīt, tūlīt" kaut kas notiks – iespējams, ka tieši tāds bijis režisora nodoms. Vardarbībai filmā ierādīta sekundāra loma – ienaidnieks ir klātesošs, taču neredzams, vienīgā, haotiskā apšaude norisinās naktī. Kadrējums un filmas gaita pamazām ievelk skatītāju visapkārt valdošajā trulumā.

Filmas sākumā ungāru karavīri veciem, ar karu nesaistītiem malkascirtējiem atņem nomedītu alni. Tajā pašā laikā pirmo, ar kauju nesaistīto vardarbības aktu filmā pastrādā nevis ungāri, bet gan vietējie partizāni – viņi pakar ciema vecāko, kas tieši vai netieši ir atbalstījis okupācijas karaspēku. Šajā kontekstā "Dabiskā gaisma" liek aizdomāties par indivīda nozīmi karā. Latviešu skatītājam sveša varētu būt morālā dilemma, kas veidojas, okupācijas karaspēkam atrodoties svešā zemē. Retoriski jājautā – vai filmas galvenais varonis, kaprālis Šemetka, ir kara noziedznieks, jo ir bijis daļa no visai zvērīgās pretpartizānu operācijas? Vai ir nozīme tam, ka viņš ir izdarījis visu iespējamo, lai situācija nepaliktu sliktāka? Vai viņa klusēšana ir noziegums vai daļa no apkārtējās krēslas? Atbildes uz šiem jautājumiem jāmeklē skatītājam pašam, un šis pārdomu process, iespējams, ļaus labāk saprast savu skatījumu uz citām, latviešu skatītājam labāk pazīstamām vēsturiski jutīgām tēmām.

Roberts Rasums

Roberts Rasums ir Latvijas Universitātes politikas zinātnes bakalaurs un vēstures maģistrs, kas specializējies Latvijas Neatkarības kara un civili militārajās attiecībās.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori un izmanto reģistrēta lasītāja priekšrocības - vērtē, komentē un veido rakstu arhīvu!

Satori
Satori
Pieraksties!
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!