Aktualitātes
22.01.2020

"Mākslu nevar nolikt mājas arestā." Kirils Serebreņņikovs uzrunā rīdziniekus

Komentē
0

21., 22. un 23. janvārī Rīgā, Latvijas Nacionālajā teātrī notiek Kirila Serebreņņikova jaunākā iestudējuma "Outside" jeb "Ārpusē" viesizrādes. Lai arī pašam Serebreņņikovam aizliegts izbraukt no Krievijas, viņš turpinājis tradīciju pirms viesizrādēm uzrunāt skatītājus, šoreiz darot to ar video starpniecību.

Izrādi "Ārpusē" Serebreņņikovs iestudēja sevis vadītajā Gogoļa centrā Maskavā pērn, neilgi pēc atbrīvošanas no mājas aresta, taču pirmizrādi tā piedzīvoja Aviņonas teātra festivālā, kura skatuvei to pielāgoja režisora asistenti. Rīga ir tikai otrā vieta, kur iestudējums skatāms, – Krievijā to nav iespējams izrādīt.

Savā videosveicienā Serebreņņikovs izsaka pateicību Rīgas skatītājiem par interesi un atbalstu šajā viņam "sarežģītajā laikā", kā arī uzsver, ka "Rīgas publika ir īsti draugi": "Mums ir ļoti svarīgi pirmo reizi pēc Aviņonas rādīt "Ārpusē" tieši Rīgā. Pirmkārt, uz Rīgu var ātri atlidot un atbraukt publika, kas vēlas izrādi redzēt, bet noteiktu apstākļu dēļ Krievijā to nevar izdarīt. Vistuvākā vieta no Maskavas ir Rīga, tāpēc izrādes "Ārpusē" pasaules tūri sākam ar Rīgu – pilsētu, kas man kļuvusi praktiski par savējo, jo šeit dzīvojat jūs, man tik tuvie draugi."

Izrādes stāsts tapis, režisoram esot mājas arestā, un ir veltījums ķīniešu izcelsmes dzejniekam un fotogrāfam Renam Hangam, kurš izdarīja pašnāvību 30 gadu vecumā – divas dienas pirms ieplānotās tikšanās ar Serebreņņikovu. "Kad biju mājas arestā un sarunājos tikai pats ar sevi un grāmatām, kas atradās plauktos, atvēru Rena Hanga albumu un pēkšņi asi sajutu visas atmiņas, sajūtas, rūgtumu par nenotikušo satikšanos. Ātri uzrakstīju lugu, kas ir izrādes "Ārpusē" pamatā," stāsta Serebreņņikovs.

Kā norāda režisors, izrāde ir ļoti personiska: "Tā aktualizē visdažādākās tēmas, kas man svarīgas, – mākslu, brīvību, vientulību, mīlestību. [..] Es iedomājos, ka Rens Hangs varētu satikties ar mākslinieku Mapltorpu [amerikāņu fotogrāfs Roberts Mapltorps – red.], jo viņu māksla, interese par cilvēka ķermeni ir līdzīga. Abus aizliedza dažādos laikmetos. Viņi izdzīvoja sarežģītus adaptācijas periodus, mēģinājumu iekļauties tāpēc, ka viņu māksla izgāja ārpus normas, ārpus sabiedrībā pieņemtās morāles un pieklājības robežām. Šie cilvēki, kas dzīvoja un radīja skaistumu uz naža asmens, ir izrādes galvenie varoņi."

Kā teikts iestudējuma anotācijā, tā ir metaforisks vēstījums par mākslinieka un varas attiecībām, kas ietver Hanga un Serebreņņikova personīgās pieredzes ar politisko sistēmu spiedienu pret māksliniekiem. "Mūsu izrāde pierāda, ka mākslai nav robežu, to nevar aizslēgt ar atslēgu, nolikt mājas arestā," videouzrunā saka Serebreņņikovs. "Un tas neattiecas tikai uz mūsu izrādi, bet arī Rena Hanga un citu radošo personību mākslu. Māksla un mākslinieku savstarpējā palīdzība ir ārpus robežām, ārpus valstīm, valodām un visiem žogiem. To ir ļoti patīkami apzināties."

 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!