Aktualitātes
16.07.2019

Koncertzālē "Latvija" uzstāsies "Arcade Fire" saksofonists Kolins Stetsons

Komentē
1

29. septembrī Ventspilī, koncertzālē "Latvija", izskanēs pazīstamā poļu komponista Henrika Gurecka (Henryk Mikołaj Górecki) Trešā simfonija, un vienīgo koncertu Baltijas valstīs kopā ar ansambli sniegs izcilais amerikāņu saksofonists Kolins Stetsons (Colin Stetson).

Kolinu Stetsonu, kuru daudzi uzskata par vienu no ievērojamākajiem mūslaiku mūziķiem-pūšaminstrumentālistiem, klausītāji iepazinuši arī Latvijā – gan solo koncertā pirms vairākiem gadiem Durbes luterāņu baznīcā, gan avangarda metālmūzikas apvienības "Ex Eye" viesošanās reizē Ventspilī 2017. gada nogalē. Dramaturga un režisora Ivara Brieža animācijas filmai "Laiks iet" Stetsons veidojis skaņu celiņu, bet Laura Groza-Ķibere viņa mūziku izmantojusi iestudējumā "Equus" Dailes teātrī. Mūziķi atpazīs arī tie, kuri savulaik apmeklējuši apvienību "Arcade Fire", "Bon Iver" un citu kolektīvu koncertus, klausījušies Toma Veitsa (Tom Waits), Lū Rīda (Lou Reed) un Lorijas Andersones (Laurie Anderson) ierakstus  vai skatījušies "oskaroto" "12 gadi verdzībā" un Stīvena Soderberga (Steven Soderbergh) seriālu "The Knick" ar Klaivu Ouenu (Clive Owen) galvenajā lomā.

"Kolina Stetsona radošo sadarbību bagāžu varētu turpināt vētīt un svērt vēl un vēl, taču retais noliegs mūziķa spēju citādi tik "akadēmiskos" instrumentus (galvenokārt saksofonu un mežragu) ievest pavisam citos plašumos," raksta koncerta rīkotāji. "Ne velti K. Stetsona cienītāju vidū ir visdažādāko žanru karsēji. Mūziķa īpaši izkoptā elpas tehnika, spēlējot savu iecienītāko instrumentu – saksofonu, vien ir apbrīnas vērta. Skaņu slāņi, kas citu mūziķu gadījumā tiek klāti, izmantojot dažādas papildierīces, "cilpošanas" tehniku u.tml., ir vien 10 pirkstu un ieelpas/izelpas nopelns."

"K. Stetsona apbrīnojami fiziskā sasaiste ar saviem instrumentiem (visbiežāk tie ir basa un alta saksofoni) ļauj viņam radīt emocionāli bagātas un polifoniskas kompozīcijas, kas pārspēj jebkuras gaidas pēc tā, kā varētu izklausīties pūtējs – solo mākslinieks. Stetsons vienlīdz labi jūtas gan avangarda džeza tradīcijā, kur mūziķi allaž centušies pārkāpt un izplest instrumenta robežas ar cirkulārās elpošanas, dažādu iemušu un citiem paņēmieniem (piemēram, Evans Pārkers (Evan Parker), Mats Gustafsons (Mats Gustafsson)), gan saskarsmē ar trokšņu, "drone" un minimālisma mūziku, kas aptver tādus žanrus kā tumsnējs metāls, postroks un laikmetīgā elektroniskā mūzika."

Koncertā Ventspilī Stetsons izpildīs savu interpretāciju par vienu no pazīstamākajiem 20. gs. simfoniskajiem darbiem – poļu komponista Henrika Gurecka 3. simfoniju. "1976. gada tumšajā laikā Katovicē radītā trīsdaļīgā simfonija, kas pazīstama arī ar nosaukumu "Skumjo dziesmu simfonija" ("Symfonia pieśni żałosnych"), pēc tās pirmatskaņojuma ilgu laiku tāda palika – zināma vien feinšmekeriem, lai arī Gureckis pats tobrīd jau tika pieskaitīts "poļu skolas" kompānijai, kurā tobrīd mirdzēja Pendereckis (Krzysztof Eugeniusz Penderecki), Ļutoslavskis (Witold Roman Lutosławski) un citi," raksta koncerta rīkotāji. "Vien 12 gadus vēlāk aizsākās notikumu virkne, kas gadu gaitā mūsdienu klasiskajai un mūzikai virspār pāri pārvēla lavīnu, kurai rimstoties Gureckis un viņa Trešā ir divi 20. gadsimta monumenti. Darba atskaņojumā Londonā 1989. gadā klāt bija tā laika izdevniecības "Nonesuch" (šobrīd visbiežāk tiek saistīta ar S. Reiha (Steve Reich) vārdu – aut.) vadītājs Roberts Harvics (Robert Hurwitz). Viņam iepatikās, viņš varēja to atļauties, un viņš arī noorganizēja darba ierakstu un izdošanu, īpaši nedomājot par izdevuma komerciālo veiksmi. Tomēr tā pārspēja jebkuras cerības. Jau uzreiz pēc klajā nākšanas ieraksts tika pārdots pat pa desmit tūkstoš eksemplāriem dienā. Simfonija, kuru pēc atskaņojuma Francijā vēl laikā drīz pēc tās pirmizrādes kāds publikā (baumo – Pjērs Bulēzs (Pierre Louis Joseph Boulez)) skaļi nosaucis par "merde" jeb "sūdu", vienā dienā bija kļuvusi par fenomenu, kas mainīja klausītāju gaumi un paradumus, ielauzās populārajā mūzikā un, dažuprāt, ceļu pie plašāka klausītāju loka pavēra Arvo Pertam (Arvo Pärt) un Džonam Taveneram (John Kenneth Tavener)."

"Jaunākajām paaudzēm tā šķita eksotiska, bet bez apdraudējuma. Tāda, kas papildina šiku, uz dizainu orientētu un personīgajos centienos balstītu dzīvesveidu," pēkšņo simfonijas un vēlāk mūsdienu klasiskās mūzikas vispār nonākšanu gados jaunu klausītāju redzeslokā 90. gados skaidrojis kāds kritiķis.

Saksofonists Kolins Stetsons minēto ierakstu pirmoreiz izdzirdējis studiju gados. "Es vēlējos darbu izpētīt tā sākotnējā formā. Mēģināt izprast, kur un kā tieši vilkta meistara ota, un no savas puses censties pastiept gleznā jau redzamos vēzienus. Nedaudz paspilgtināt darbu tembrāli, emocionāli un dinamiski," teicis Stetsons.

Bez paša Kolina Stetsona mūziķu ansamblī, kurš koncertā Ventspilī interpretēs H. Gurecka Trešo simfoniju, apvienojušies vēl 11 mūziķi – Kolina māsa Megana (Megan Stetson, balss), bundzinieks Gregs Fokss (Greg Fox), vijolnieki Amanda Lo (Amanda Lo) un Tobiass Preisigs (Tobias Preisig), čelliste Rebeka Fūna (Rebecca Foon), taustiņinstrumentālists Džastins Volters (Justin Walter), ģitāristi Šazāds Izmailijs (Shahzad Ismaily), Raiens Fereira (Ryan Ferreira) un Grejs Makmarijs (Gray MacMurray), kā arī pūšaminstrumentālisti Daniels Benets (Daniel Bennett) un Mets Boders (Matt Bauder).

Biļetes uz H. Gurecka Trešās simfonijas jeb "Sorrow" atskaņojumu nopērkamas "Biļešu paradīzes" tīklā.

 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
1

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!