Komentārs
15.12.2014

Jūs neticēsiet, kas notika pēc tam

Komentē
5

Nu jau laikam pie tā būs jāķeras vēsturniekiem, jo droši vien neviens nespēs pateikt, kad, kur un kāpēc internetos pirmoreiz tika izmantoti pēc šādas piegrieztnes veidoti virsraksti. Iespējams, vainojams kāds interneta reklāmas pārdošanas ģēnijs, pār kuru bija nākusi pēkšņa apskaidrība, ka piespiest vai iekārdināt cilvēkus uzklikšķināt kādai saitei vai iekārdināt noskatīties videofilmiņu visvieglāk ir tad, ja tiek piesolīts kas pārsteidzošs, smieklīgs vai neticams.

Protams, it kā jau tas bijis zināms arī agrāk, taču, kā uzskata daži autori, šādu graujošu iespaidu uz internetā publicēto saturu un šī satura formu ir atstājusi internetā izvietojamo reklāmas laukumu jeb "baneru" popularitāte (šogad šai sērgai varējām svinēt apaļu jubileju). Un, starp citu, tieši baneru veidotāji bieži vien ir centušies padarīt tos "kārdinošākus", pievienojot "pogas" ar mudinājumu "Uzspiest", "Klikšķināt", "Paskatīties", – it kā ikvienam interneta pirmziemniekam tāpat nebūtu skaidrs, ka tā ir tieši ar šādu mērķi radīta reklāma.

Pamanot to, cik strauji šī virsrakstu mode izplatās, ienāca prātā pat tāda kā sazvērestības teorija. Šķita, ka šāda veida saturs internetu sācis pārpludināt aptuveni tajā pašā laikā, kad virs Ukrainas teritorijas tika notriekta Malaizijas lidmašīna, un visi sāka runāt par mūsu datoros, televizoros un galvās notiekošu informatīvo karu. Zvēru sastrādāti kuriozi, sadzīviskas kataklizmas, Krievijas plašumos ar automašīnās uzstādītiem videoierakstītājiem nofilmētas un rietumvalstu portālos badīgi pārpublicētas šaušalīgas avārijas un brīnumainas izglābšanās... Jā, iespējams, tieši šī pēdējā žanra videoklipu daudzums un popularitāte sāka izskatīties drusku aizdomīga. Ja nu tas ir kāds jauns un īpaši bīstams ierocis, ko slepenās fermās sēdoši troļļi pavērš pret mums, novēršot uzmanību no visa cita un ar prieku iegaumējot pēdas, ko aiz mums internetā atstāj pašu muļķība? Labi, tās ir pilnmēness laikam piestāvošas blēņas, tomēr, pamanot sociālajos tīklos pārpublicētu kārtējo videofilmiņu, kurai virsrakstā norādīts, ka tajā visiem kaut kas ir noteikti jāredz, man vairs nav pat interesanti.

Apbrīnojami īsā laikā šis uzmanības piesaistīšanas paņēmiens ir atšālējies un kļuvis par kaut ko tikpat kaitinoši garlaicīgu un uzmācīgu kā "Saktas" puķu tirgotāju pieglaimīgās balsīs nosauktās "puķītes", "rozītes", "tulpītes", cenšoties izdarīt izvēli garāmgājēja vietā. Starp citu, reiz pirms daudziem gadiem kāda laikraksta redakcijā jau tika sperti pirmie kuslie soļi šāda informācijas pasniegšanas veida virzienā – līdzās daudzām dažādām rubrikām avīzē bija parādījusies sleja ar norādi "Izlasi gan!". Laikam tomēr slejai nebija pārāk daudz lasītāju, jo drīz vien tā atkal pazuda.

Nu jau šķiet pat apbrīnojami, ka interneta ziņu portālos vēl arvien parādās arī ziņas ar vecā parauga jeb parastajiem virsrakstiem, kuros netiek pateikts priekšā pat tas, ka cilvēki ir šokā. Tam nu gan reiz būtu jāpieliek punkts. Te daži piemēri, kā būtu bijis iespējams uzlabot pagājušajā nedēļā publicēto ziņu virsrakstus.

Valdība apstiprina 2015. gada valsts budžetu – pievērsiet uzmanību slepenajam žestam 35. sekundē!
Pie Jūrmalas novieto pirmo fotoradaru – jūs apsmiesieties
Latvijā ar speciālu programmu sāk ķert plaģiātu studentu darbos – tas, kas notiek 15. sekundē, jums noraus jumtu
Caur Latviju brauc vilciens, pilns ar tankiem – jums jāredz, ar ko tas beidzas
Kopš vasaras litrs benzīna jau par 20 centiem lētāks – smieklīgi pat pēc tam, kad būsiet izlasījuši jau piekto reizi
Prezidents asi komentē ideju par skolotāju algu publiskošanu – ko tādu vēl nebūsiet redzējuši
Nakts laikā mežmalā pastrādā sezonai raksturīgu noziegumu – bez iekšām var palikt
Septiņas sulīgas ribiņu receptes ideālām vakariņām – nopietni?
Šadurskis nosauc "sliktāko lietu" nākamā gada budžeta sakarā – jums tā ir jāredz
Latgalē uzieta lielākā najādas atradne pasaulē – pamēģiniet saskatīt
Latvijas jaunais ballīšu zvērs – jūs neticēsiet, kāda ir tā suga
Raudošu sieviešu pūļi aplenc Ziemeļkorejas līderi – uzziniet, kas notika pēc tam
Atbalsta kratīšanu deputāta Potapkina dzīvesvietā – neviens nespēja iztēloties, kas tur tiks atrasts
Laulības un ģimenes jēdziens Latvijā paliks nemainīgs, "Mozaīkai" strikti atbild Rasnačs – jums jāredz, kas aiz šī jēdziena slēpjas
Rīgā notver vīrieti, kurš tirgo ļoti bīstamo narkotiku "baltais ķīnietis" – uzziniet, kā viņš izskatījās
Latvijai tuvojas orkāns – jūs pat neticēsiet, no kuras puses

Bet ko nu raizēties tikai par ziņām – šādi pilnveidot varētu arī dažnedažādus citus nosaukumus. Ticiet man, grāmatas uzreiz jums gribēsies izlasīt līdz pat pēdējai lappusei, bet filmas – skatīties atkal un atkal.

Piemēram:
"Karš un miers" – izlasiet līdz galam un uzziniet, kas tiem kopīgs
"Uliss" – jūs neticēsiet, ar ko tas beidzas
"Hamlets" – brīnumainā kārtā beigās neizdzīvo neviens
"Anna Kareņina" – jums jāzina, kāpēc visas laimīgās ģimenes ir vienādas
"Austrumu ekspresis" – jūs būsiet patiesi pārsteigti, uzzinot, kurš ir slepkava
"Zīļuks" – viņa izglābšanās ir pilnīgi neticama

Vai arī:
"Kasablanka" – jums jādzird, ko noslēgumā Riks pasaka Luī
"Ezera sonāte" – mazgadīgais aizdzen auto, uzziniet, kas notika pēc tam
"Limuzīns Jāņu nakts krāsā" – jums jāredz, ko pensionāre izdarīs ar laimestu loterijā
"Mirāža" – noskatieties, kā kramplauzis zaudē nevienlīdzīgā cīņā ar čūsku
"Seržanta Lapiņa atgriešanās" – jūs būsiet šokēti, uzzinot kam iespējams izmantot pūces veidola svečturi

Man ir kāds paziņa, fanātisks kino skatītājs. Viņš mērķtiecīgi izvairās skatīties kinofilmu reklāmas klipus gan kinoteātros pirms seansiem, gan internetā. Droši vien sēž skatītāju zālē aizvērtām acīm vai ierodas pēdējais, bet neskatās. Un viņu var saprast, jo filmu reklāmas rullīši jau sen kļuvuši par alternatīvu kino īso formu, kurā labs meistars pat par štruntīgu filmu var radīt maldinošu iespaidu kā par festivālu godalgas, skatītāju mīlestību un pat kases ieņēmumus pelnījušu meistardarbu. Bet no labas filmas šie klipiņi bieži vien spēj bez žēlastības izsūkt to esenci, kuras pēcāk, jau skatoties visu filmu kopumā un attiecīgās ainas redzot jau otrreiz, var tik ļoti pietrūkt.
Mēs taču zinām – un šajā gadalaikā jo īpaši –, cik nozīmīga dāvanu sastāvdaļa ir pārsteigums.
Jo bez pārsteiguma ir tikai ikdiena: "Klik, klik, klik!"

Tēmas

Pauls Bankovskis

Pauls Bankovskis (1973) ir rakstnieks un publicists, vairāku romānu un stāstu krājumu autors. Drīzumā apgādā “Dienas grāmata” iznāks romāns par pasaules vēsturi no ļoti tālā nākotnē dzīvojošu cilvēku ...

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
5

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!