Mūzika
21.10.2020

Atdzīvinātie vārdi

Komentē
0

Par Alises Jostes albumu "Šākātā" (2020)

Alise Joste Latvijas populārajā mūzikā ienāca kā angliski dziedoša meitene ar ģitāru, un pirmie divi viņas albumi saņēma klausītāju un kritiķu atzinību. Tā bija noskaņu mūzika, kurai piemita īpašs rokraksts – neuzbāzīgā veidā tā peldināja klausītāju savos rāmajos ūdeņos, un, pat ja zem ūdens neapjaušamā dziļumā arī peldēja kādas noslēpumainas un neiepazītas būtnes, mēs par tām neko daudz nezinājām. Šoruden izdotajā trešajā platē "Šākātā" Alise Joste dzied latviešu valodā un dodas elektriskās skaņas virzienā, tumšo siluetu aprisēm ūdens dzelmē kļūstot labāk pamanāmām.

Periodi, kad folkmūziķi pieslēdzas elektrībai vai rokgrupa sāk eksperimentēt ar elektroniku, ir tikpat seni un zināmi kā pati rokmūzika. Dilanam, "Radiohead" vai Džastinam Vernonam gan jau bija savi iemesli koncentrēties uz skaņas tembrālajām īpašībām – lai nepaliktu vakardienā, lai aiz astes noķertu rītdienu. Alises došanās līdz šim neapzinātā teritorijā, visticamāk, saistīta arī ar Gata Zaķa producēšanas rokrakstu. Jūtama Alises vēlme radoši spert soli tālāk, piesaistot "Tesas" bundzinieku Jāni Burmeisteru, dziesmas "Cik daudz" vārdu autoru Niklāvu Jostu, kā arī plates vizuālās identitātes autoru – mākslinieku Zaharu Zē.

"Šākātā", līdzīgi kā Alises iepriekšējos darbus, kopā nesatur vien pāris lipīgas dziesmas. Tas ir vienotā noskaņā veidots konceptuāls veselums, kas atklāj autores iekšējo pasauli. "Tu vienmēr būsi kāda pamests / tu būsi viens un statisks"tāds ir pirmās dziesmas ievads. Ar to Alise turpina šķetināt Jura Simanoviča reiz noformulēto Latvijas neatkarīgās mūzikas filozofijas pamatjautājumu – "kā samierināties ar savu nenozīmību". Latvijas mūzikā par "Šākātā" noskaņas priekštečiem varētu uzskatīt "Dzelteno pastnieku" albumu "Depresīvā pilsēta", Augusta IV plati "EP" un grupas "Tramplīni" vēlīno daiļradi ar Anetes Kozlovskas nospiedumu.

Albuma centrālā vadlīnija vijas cauri dziesmām – "Sarkanais", "Vilciņš", "Citā dzīvē", "Vientulības disertācija" un "Nevar uzrakstīt", kurās virmo elektriskas pulsācijas un sintezatora skaņu iegravētas monotonas ainavas. Tieši šīs meditatīvās dziesmas skan vispersoniskāk. Tās uzrunā ļoti cilvēciski un, šķirot vēstījuma slāņus, netraucē doties dziļumā. Mūzika rit teksta pavadā. Vēstījums veido lakonisku, minimālistisku apli. Dziesma "Vilciņš" ir viena no albuma smailēm – to klausoties, var notvert griešanās sajūtu, skaņdarba rituālam beidzoties ar grīnvudiskā manierē iespēlēto ģitāras motīvu. Otrs spilgtākais muzikālais brīdis ir "Vientulības disertācija", kur monotoni spēlētie akordi kā īpašs kods piesaista klausītāju tekstam. Lai arī albumā dominē elektroniskās mūzikas palete, spilgtumu piešķir tieši dziesmu vārdi – tādi vienkārši un ikdienā it kā nodeldēti. Vārdi "zibens", "vakars" vai "gaidīt" kļūst kā magnēti, kuriem piekļaujas skaņas. Arī rečitējošā manierē noskaitītais teksts dziesmā "Piektdienas vakars" nav tikai triphopa estētikas citāts, bet piektdienas izklaides iespēju definē kā atrašanos bezjēdzīgā konveijerā – "bet mēs satiekamies atkal, lai izšķirtos no jauna". Arī šeit vēstījums diktē muzikālo materiālu un izpildīšanas manieri. Fascinējošs ir tekstu lakoniskums un tiešums – dziesmā "Filozofs", iespējams, turpinās dialogs ar Latvijas filozofu sarunām "Nāves ēnā", uz kurām Alise drosmīgi atbild, ka viņa nav filozofe, bet zina, ka nāve "nāks kā zibens spēriens no skaidrām debesīm". Ar dabisku vieglumu tiek cilāti citos brīžos un kontekstos smagi un nepaceļami jautājumi. "Es mūžam solos vairs neskatīties tavā virzienā, bet pa iemītajām gropītēm jau atkal attopos tavā priekšā," Alise dzied dziesmā "Vilciņš", atgādinot, ka mēs pierodam sevi nemitīgi mānīt ar solījumiem kaut ko mainīt savā dzīvē. Nereti jau arī nomainām, piemēram, dzīvesbiedrus, politiskās partijas un cigarešu markas, taču nezin kāpēc vienmēr attopamies turpat. Nav vēlmes pat pārdeklarēties citā dzīvē, jo, "kurā dzīvē iedeklarēties, es nezinu". No jauna uzzinām vien to – lai kādi līkumi mesti pa pasauli, tie vienmēr beidzas ar nonākšanu vecajā vietā.

Alise nespēlē spēlītēs "Kuram no mums vairāk sāp" vai arī pretēji – "Kuram no mums ir vairāk vienalga". Viņa pieņem, ka klausītājs no viņas negaida muzikālu perfekciju un atbildes. Drīzāk godīgu sarunu. Tādi ir šī žanra nosacījumi – runāt saprotamā valodā. Tādā valodā, kuru saprot ikviens – dzīvā ikdienas valodā, pat ja "jāatrod kāds mazāk banāls orgāns, kuram sāpēt" un "visi vārdi tā kā tādi pelmeņi čupā maisās".

Albums "Šākātā" ir mākslas darbs, kas radīts galvenokārt sarunai pašam ar sevi. Visgrūtākais ir šādai sarunai atrast pareizos vārdus, pat ja meli, šķiet, tos padarījuši grabošus un pazemotus. Vai tie vēl maz notīrāmi, tīri izsakāmi vai izdziedami? Tā, lai mūsu haotiskajā atmiņā tie izsijātu būtisko, atmetot lieko, kas traucē dzīvot tālāk. Tāds dīvains apziņas un atmiņu sakārtošanas veids, kas neļauj iestrēgt un apstāties. Mūzikas un dzejas radīšana ir pārbaudīts paņēmiens, kā saprasties ar vārdiem un dzīvi, ar veiksmes un neizdošanās noslēpumiem, ar acīmredzamo patiesību, ka reizēm pat mēs paši nezinām, kas ir mūsu laimes avoti.

Klausoties "Šākātā", ir sajūta, ka dodos meklēt laimes avotu, kuru atrod nevis labie vai sliktie, bet tie, kuriem zudusi cerība un pazuduši pat vārdi: "Es maldos svešās atslēgās, man iedalītas visas nepareizās."

Ja jums gada nogalē šķitīs, ka 2020. gadā latviešu mūzikā nekas īpašs nav noticis, tad atcerieties, ka rudenī Alise Joste atklāja mums savas dziesmas, kurās centās atdzīvināt vārdus, un viņai tas izdevās.

Tēmas

Mikus Solovejs

Mikus Solovejs studējis teoloģiju un pedagoģiju. Šobrīd ir skolotājs ģimnāzijā un saksofonists vairākos mūziķu sastāvos. Raksta par mūziku, reliģiju un vēsturi.

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!