Aktualitātes
31.05.2017

"Rīgas Biržā" trīs dienas apskatāmi Stradivāri gatavoti instrumenti

Komentē
0

Tikai trīs dienas – no 30. maija līdz 1. jūnijam – mākslas muzejā "Rīgas Birža" notiek unikāla Itālijas stīgu instrumentu izstāde, kurā apskatāma arī Antonio Stradivāri gatavota vijole un viens no pieciem pasaulē labākajiem čelliem.

Izstāde "Stradivāri, Gvarnēri, Amati. Leģendārie Itālijas stīgu instrumenti" apkopo slaveno itāļu meistaru Antonio Stradivāri, Džuzepes Gvarnēri, Antonio un Džirolamo Amati darinātos instrumentus, ko gadsimtiem ilgi apbrīno visā pasaulē. Šie meistardarbi, kas 17.–18. gadsimtā izgatavoti Itālijā, lielākoties atradās aristokrātu īpašumā un to skaņas pildīja Eiropas karalisko galmu greznās zāles. Tos spēlējuši pasaules ievērojamākie vijolnieki – Nikolo Paganīni, Fricis Kreislers, Mstislavs Rostropovičs, Ichaks Perlmans gan operas namā "La Scala" Milānā, gan uz pazīstamākajām pasaules skatuvēm – Karnegi zālē Ņujorkā, Amsterdamas "Concertgebouw" zālē un Vīnes "Musikverein".

Izstādē ir apskatāms Antonio Stradivāri čells "Archinto", kas izgatavots 1689. gadā Kremonā. Tas ir viens no pieciem pasaules labākajiem čelliem. Tas fascinē ar savu skaņu un ir viens no Stradivāri visprasmīgāk izgatavotajiem instrumentiem. Savukārt vijole "Markees", iespējams, ir labākā koncertvijole, kas izgatavota pēc 1700. gada un ir viena no 6 Stradivāri vijolēm, kas saglabājušās ar oriģinālo laku.

Izstādē redzama arī Džuzepes Gvarnēri darinātā vijole. Instrumentu izveidē viņš sacentās ar Stradivāri, kura darbnīca atradās netālu, un šī sāncensība turpinājās arī nākamajā paaudzē. Džuzepes jaunākais dēls Bartolomeo Džuzepe kļuva par ievērojamāko dinastijas pārstāvi. Viņš ir zināms kā viens no visu laiku labākajiem meistariem; pēc daudzu mūziķu domām – viņa veidotie instrumenti pārspēj Stradivāri. Līdz mūsdienām saglabājušies ap 135 Gvarnēri instrumentu (134 vijoles un viens čells) un 655 Stradivāri darinātie instrumenti (pārsvarā vijoles).

Vecākais instruments izstādē ir Antonio un Džirolamo Amati ap 1620. gadu izgatavotais čells. Meistaru tēvs Andrea Amati bija meistars-amatnieks un izgudrotājs, kurš Kremonā aizsāka vijoļu meistaru dinastiju. Viņa darbība atstāja iespaidu uz vijoļu izgatavotājiem Eiropā un visā pasaulē. Amati ģimenes nozīmi visvairāk apliecina fakts, ka bez Amati nebūtu Stradivāri, Gvarnēri, Rugjeri, Bergonzi, Stainers Rogeris, Serafis, Montanjnanas u.c. un arī vijole, kādu to pazīstam šodien – neeksistētu.

"Fine Violins Vienna" sadarbībā ar čellistu no Latvijas Maksimu Beitānu un fonda "Baltijas muzikālās sezonas" atbalstu piedāvā aplūkot ne tikai izstādi Mākslas muzejā "Rīgas Birža", bet arī "Baltijas muzikālās sezonas" rīkoto atklāšanas koncertu 3. jūnijā Dzintaru koncertzālē, kad senos instrumentus spēlēs Luidži Kerubīni orķestris maestro Rikardo Muti vadībā.

Uz Latviju unikālā stīgu instrumentu kolekcija ir atceļojusi pirmo reizi.

Tēmas
 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!