Kadrs no animācijas filmas "Kaķīša dzirnavas"
 
Ar bērniem
03.10.2017

Pētījums: bērnu grāmatām ir lielāka morālā ietekme, ja galvenie varoņi tajās ir cilvēki

Komentē
0

Par spīti pieņēmumam, ka morālas pamācības bērniem vislabāk sniegt caur dzīvniekiem kā literāru darbu varoņiem, jaunākie pētījumi liecina, ka uzvedības mainīšanu veicina tieši cilvēku darbošanās stāstos, vēsta "The Guardian".

Toronto Universitātes Ontario Izglītības studiju institūta (OISE) veiktajā eksperimentā pētnieki gandrīz simts bērniem vecumā no četriem līdz sešiem gadiem lasīja priekšā trīs darbus: rakstnieces Mērijas Pakardas stāstu "Mazais jenots mācās dalīties", kurā antropomorfiski dzīvnieki iemācās, ka dalīšanās liek justies labāk; to pašu stāstu, kurā dzīvnieki aizstāti ar cilvēkiem; un kontrolgrāmatu par sēklām.

Pirms stāsta lasīšanas bērni varēja izvēlēties desmit uzlīmes, kuras ņemt mājās. Šiem bērniem tika pateikts, ka kādam citam bērnam netika neviena uzlīme. Bērni tika informēti arī par to, ka viņi drīkst iedot savas uzlīmes bez uzlīmēm palikušajam, ieliekot tās aploksnē, kamēr eksperimenta vadītājs neskatās. Pēc stāsta izlasīšanas bērni varēja izvēlēties vēl desmit uzlīmes, un viņiem vēlreiz tika atgādināts par iespēju ar tām dalīties.

Pētījums liecina, ka bērni, kuriem tika lasīta grāmata ar cilvēku varoņiem, kļuva dāsnāki. Tikmēr devīguma ziņā nebija atšķirības starp bērniem, kuri klausījušies grāmatu par dzīvniekiem, un tiem, kuri klausījās kontrolgrāmatu, – šo bērnu vidū dalīšanās bija ne tikai retāk sastopama, bet tās biežums pat kritās, salīdzinot ar parasto.

Eksperimenta veicēji apgalvo, ka līdzšinējie pētījumi liecināja par to, ka bērni, kas jaunāki par sešiem gadiem, teju nedalās ar uzlīmēm, un, pat būdami vecāki par sešiem gadiem, patur lielāko daļu uzlīmju sev. Šajā eksperimentā bija iespējams šos uzvedības paradumus mainīt. Tā vadītāja apgalvo: "Arvien vairāk pētījumu liecina, ka bērni daudz aktīvāk pielieto prasmes, ko iemācījušies no reālistiskākiem stāstiem. Jaunais eksperiments ir pirmais pierādījums, ka līdzīga tendence vērojama arī sociālās uzvedības ziņā. Atklājums ir pārsteidzošs, ja ņem vērā, cik daudzos bērnu stāstos darbojas cilvēkiem līdzīgi dzīvnieki."

Pētnieki min arī 2002. gadā veiktu apkopojumu par aptuveni tūkstoš bērnu grāmatām. Tas rāda, ka vairāk nekā puse grāmatu ir par dzīvniekiem un no tām tikai mazāk nekā 2% dzīvniekus attēloja reālistiski – vairākums no tiem bija antropomorfizēti.

Tēmas
 

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0