Buks Artis
pirms 6 gadiem
"(..) ja mēs varētu spriest par vēsturiskās pieredzes lomu šāda aspekta analīzē, tad jāuzsver, ka daudznacionāla sabiedrība nemaz tik daudz labuma valstij nenes, ja to salīdzina ar nacionālu valsti. Galu galā separātisms, pilsoņu kari un politiska nestabilitāte (attiecīgi minot tādus piemērus kā basku vai īru separātisti, karus Dienvidslāvijas teritorijā un valdības problēmas Beļģijā) ceļas tieši no daudznacionālas sabiedrības."
– Te jāpiebilst, ka vēsturē nav zināms gandrīz neviens mononacionālas valsts piemērs (pat Japānā vienēr ir bijis visai liels ainu un korejiešu īpatsvars, savukārt Kambodžas un Ruandas mēģinājumi ieviest mononacionālu sabiedrību nav īpaši izdevušies), savukārt autora minētie piemēri - baski, īri, Dienvidslāvija un Beļģija, - ir tieši nevis daudznacionālu sabiedrību piemēri, bet gan centieni 19.-20. gs. nacionālutopistu ideju garā veidot mononacionālas sabiedrības, izšaujot, uzspridzinot vai cenšoties politiski izolēt vai izdzīt etniski nevēlamās grupas pārstāvjus. Ko tajā var īpaši labu saskatīt, autors tā arī nepaskaidro, aicinot meklēt trūkumus multinacionālajās sabiedrībās.
Valters Grivins
pirms 6 gadiem
Seneka Morteza
pirms 6 gadiem
Kritika laba - bet ''brīvs cilvēks'', piemēram, kristietis dzīvo sabiedribā ar citiem indivīdiem, kuru idejas ir pretējas - tas vien, ka idejas ir pretējas nenozīmē, ka tās nevajag pārzināt un saprast argumentus, uz ko tās balstās. Izdarot izvēli - par labu vai sliktu ES, viendzimuma lalībām utt, tā nav sofistika, bet vispusīgas zināšanas, kas noderēs.
kuģis
pirms 6 gadiem
Seneka Morteza
pirms 6 gadiem
Vai šis nav nepārdomātas, nekritiskas domāšans paraugs? Vai tiešām ir vajadzīgs, lai katrs skolnieks bāztos eksāmena darbā virsū ar savu viedokli? Tas kurš būs piespiests iemācīties par un pret argumentus jau tāpat izveidos savu viedokli, kas galu ir mazāk svarīgs par konkrētām zināšanām.
Plus varētu ķecerīgi pajautāt , kas republikai ir vajadzīgs vairāk - pilsoņi, kuri spēj argumentēt plurālisma priekšrocības, vai bars nomaldījušos, kuri mēģina kritizēt acīmredzami pozitīvo?
kuģis
pirms 6 gadiem
Ansis Pētersons
pirms 6 gadiem
Man šķiet, ka būtu vērtīgi vēstures eksāmenos kopumā atturēties no politiski uzlādētiem tematiem, par kādiem pilnīgi noteikti ir jāuzskata rakstā minētie gan šī gada, gan pagājušo gada uzdevumi. Ieteikumi mazākumtautību izglītību jautājumā ir tikpat uzlādēti un, manuprāt, netiešu mudina skolniekus parādīt savu idejisko nostāju jautājumā, nevis veicina analītisku argumentēšanu, jo jau pētniekiem un citiem ļaudīm, no kuriem varētu sagaidīt kritisku domāšanu un savu vērtībuzskatu nejaukšanu kopā ar argumentiem un faktiem, citkārt ir ļoti grūti noslēpt savu uzskatu īlēnu daudz maz pieklājīgā maisā.
Man šķiet lieki to sagaidīt no vidusskolēniem, īpaši ja nav laba iemesla to darīt. Varētu padomāt, ka trūkst neitrālāku un ar vēsturi saistītāku eseju tematu. Arguments par to, ka ziniet "Tehnikumā ļaudis ir tupāki, tāpēc viņiem vajag argumentēt par labu daudznacionālai sabiedrībai", manuprāt, neiztur kritiku. Man šķiet, ka tupumu vai asumu ar vienlīdz labiem panākumiem (ne)var noslēpt gan ideoloģiski "karstās", gan vēsākās tēmās. Veidot eksāmenu tā, lai arī skolēniem ar biezāku galvaskausu būtu ko teikt, nešķiet laba ideja kopumā.
Ilze Akmentina
pirms 6 gadiem
te dažas vēsturiskās domas no šī gada eksāmenu licēju darbiem:
Komunisms ir politiskais režīms, kurš darbojas uz merkantilisma idejām.
Karā pie Daugavas pret vācu bruņiniekiem gāja bojā tik daudz cilvēku, ka izveidoja salu ar nosaukumu Nāves sala.
Boļševiku nākšana pie varas ir cēlonis Latvijas neatkarībai.
Otrais pasaules karš bija starp Latviju un Vāciju.
Otrais pasaules karš beidzās 1945. gada 2. septembrī, kad miera līgums tika pārtulkots latviski.
Ir Augstais karš un totālais režīms un kas tik vēl ne.
Jo, lai cik nemūsdienīgi šī brīža izglītības reformas kontekstā tas neskanētu, nu nevar būt nekāda viedokļa, ja nav ne zināšanu, ne izpratnes par apspriežamo jautājumu.
Seneka Morteza
pirms 6 gadiem
12. klases vēstures eksāmens skolēniem piedāvā vienpolāru, totalitarizētu viedokli.
PĒC TĒMAS SAISTĪTI RAKSTI
Artis Svece
0Noziegums un skaitļu maģija
Kurzemes rajona tiesa apsūdzētajam piespriedusi 9 gadus cietumsoda par 10,9 gramu amfetamīna un 1,3 gramu marihuānas iegādi. Kā to salīdzināt ar 8 gadiem cietumā par vairākām bruņotām laupīšanām vai 10 gadiem par paziņas nožņaugšanu? Kā salīdzināt ar 90 stundām piespiedu darba par 1 grama amfetamīna iegādi?
Vēsture
21.06.2017
9
Ieskatoties vēstures eksāmena dzīlēs