Redzējumi
23.07.2015

Homo politicus aizrāvies ar cepšanu un vārīšanu

Komentē
0

21. gadsimtā dzīvojošo garīgā autoritāte Vikipēdija vēsta, ka vārīšanās (viršanas) temperatūra, pretēji daudzu pieņēmumam, patiesībā var būt diezgan atšķirīga. Tas esot ļoti atkarīgs no spiediena. Ņemot vērā, cik viegli par dažiem jautājumiem "uzvirst" gana daudz ļaužu Latvijā, rodas jautājums, kas šo atkāpi no slavenajiem 100 grādiem pēc Celsija izraisa?

Vai, citiem vārdiem sakot: kāpēc par dažiem jautājumiem (šķiet, nav nepieciešams tos uzskaitīt) sociālie tīkli sāk "vārīties" tik viegli, ka miermīlīgāk noskaņoti indivīdi galvas vien groza un bubina par "ziloņa pūšanu no mušas"?

Ciniskākā atbildes versija skan apmēram tā: vairums no mums apzinās (pat ja to neatzīstam), ka būtiskus politiskus un ekonomiskus jautājumus tāpat ietekmēt nespējam, tomēr izteikties un ietekmēt gribas, līdz ar to mēs izvēlamies notikumus un tēmas, kuru gadījumā ietekmēšanas iespēja pastāv. Proti, kāda jēga vārīties par, piemēram, valsts budžetu, savukārt par kāda restorāna nosaukumu var mēģināt. Rodas patīkama sajūta, ka esi aktīvs pilsonis, "kuram nav vienalga".

Turklāt vara ir kaut kas tik izplūdis (lai gan it kā iemiesota ministros, deputātos, kuriem katram ir vārds un uzvārds), ka grūti oponentu (dažkārt jau ienaidnieku) personificēt, savukārt gadījumos, kad mēs tik viegli "uzvirstam", tas parasti ir vieglāk. Vēršanās pret "Saeimu" vai "stulbajiem politiķiem" izklausās pēc bakstīšanās, toties "Prāta vētra" ir nepārprotami identificējama. "Uzvārīšanās" gadījumiem raksturīgi arī tas, ka oponents tev nekādu skādi nodarīt nevar. Piemēram, publiski – turklāt ja to nedara anonīmi – nesaudzīgi izrunāties par kādu Valsts ieņēmumu dienesta darbinieku vai pat kaimiņu ir mazliet riskanti, savukārt par Latvijas Nacionālās bibliotēkas direktoru Andri Vilku nav.

Tātad viena versija – "uzvārīšanās" vieglums bieži vien par otršķirīgiem jautājumiem ir tieši saistīts ar bezspēcības sajūtu kopumā.

Izvēloties "vārīšanās" tēmu, svarīgi arī, lai tā ir puslīdz viegli aprakstāma un vizualizējama. Piemēram, kā tu, cilvēks, kārtīgi "uzvārīsies" par kiberdrošību lietu internetā. Kamēr aprakstīsi gadījumus, kad ļaundari bloķē auto drošības sistēmu, pieprasot naudu apmaiņā pret atbloķēšanu, vai kad kāds attālināti iejaucas slimnīcas automatizētā medikamentu normēšanas sistēmā, tur jau traks var palikt – vesels raksts sanāk! Pavisam cita lieta – lietusgāzes Rīgā!

Pielaidīgāka versija saistīta ar to, ka "vārīšanās" dalībnieki respektē zināmu darba dalīšanu: lai politiķi spriež par savām, tā teikt, lietām, uzņēmēji – savām, savukārt mūsu uzmanības lokā ir tādas, kurām kaut kādu iemeslu dēļ nav pievērsta pienācīga uzmanība. Problēma ir tā, ka šī versija ir kļūdaina – dažkārt "uzvārīšanās" notiek arī par tādām tēmām kā Grieķija, bēgļi u.c. Kas – atšķirībā no šo pārdomu sākumdaļā minētajiem gadījumiem – nav triviālas. Un varētu pat teikt – tas taču labi, ka cilvēki interesējas un "vārās" par būtiskiem jautājumiem! Protams, bet – mēs kļūstam varen daiļrunīgi un kaujinieciski, labi apzinoties, ka neko ietekmēt tāpat nevaram. Bezjēdzīgums saglabājas.

Te var iebilst – pat ja iepriekš paustajā ir sava kripata patiesības, nav taču problēma – nu, gribas ļaudīm "vārīties", lai dara to. Kāds no tā sliktums?

Es nelietotu vērtējumu "sliktums" vai "kaitējums". Runa ir par konsekvencēm, ar kurām vienkārši jārēķinās.

Sociālo tīklu iezīme ir tā, ka tie ļauj viegli veidot viedokļu "kapsulas". Respektīvi, ja neskaita tos indivīdus, kuri arvien gatavi strīdēties, kopumā cilvēkam ir raksturīgi meklēt nevis noliegumu, bet apstiprinājumu viņa viedoklim. Rezultātā veidojas "kapsulas", kurās ļaudis pavairo vienu viedokli atspoguļojušus izteikumus, cenšoties šo viedokli papildus nostiprināt, piemetot vēl kādu pagalīti. Un tad šo "sapakoto" skaistumu pārņem mediji, kas to pārsauc par "sabiedrības viedokli". Veidojas apburtais loks: mediji "vārīšanās" krāšņumu traktē kā pierādījumu, ka konkrētā ir "sabiedrībai aktuāla tēma", "kapsula" parādās (vai nu kā tieši citāti, vai tēmu izvēlē) jau mediju dienaskārtībā. Tas savukārt stimulē "vārīšanos". Un tad vai nu mediju dienaskārtībā parādās sekundāri jautājumi kā tādi (jo par tiem taču "vārās"), vai arī par nopietniem jautājumiem "kapsulas" tiek uzdotas par "sabiedrības viedokli".

Bezjēdzīgums, tēlaini izsakoties, pārsoļo pāri sociālo tīklu robežām.

Turklāt neadekvāti lielas nozīmes piešķiršana "kapsulām" saduļķo reālo ainu, Piemēram, ja spriestu pēc "vārīšanās" apjomiem un intensitātes, tad Eiropas Parlamenta deputāte Iveta Grigule nekad un nekur nebūtu ievēlēta. Bet, redz', ir gan – jo "kapsula" melo. Šajā gadījumā – par vēlētāju patieso noskaņojumu, nodomiem utt.

Otra konsekvence ir tā, ka aizraušanas ar "vārīšanos" (mazliet novēloti jāpiezīmē, ka ne mazāk bieži lietots apzīmējums ir "cepšanās"...) veicina tās dalībnieku patiesībā marginalizāciju visnotaļ prognozējama un realitāti maz ietekmējoša kora statusā. Novedot tendenci līdz loģiskam galam, var teikt, ka es neeju uz vēlēšanām, jo esmu taču pateicis visu, ko domāju, sociālajos tīklos un aktīvi piedalījies "vārīšanās" procesos. Verbāli izvirdumi sāk aizvietot reālu līdzdalību.

Autors nav tehnofobs, turklāt variācijas par sociālo tīklu "vārīšanās" fenomenu ir bijušas arī vēsturē. Pasaules gala gaidīšana, "sabiedrības viedoklis" par to, kurš vainīgs pie lopu krišanas ciematā un kur pēc nāves paša nāves imitācijas noslēpies Ādolfs Hitlers.
Sausais atlikums pēc šīs vārīšanās ir tas, ka medijiem pret žanru vajadzētu izturēties piesardzīgāk.

Tēmas

Māris Zanders

Māris Zanders ir ilggadējs politisko procesu komentētājs. Studējis vēsturi, pēdējos gados dīvainā kārtā pievērsies "life sciences". Ikdienas ieradumos prognozējams līdz nelabumam – ja devies ārpus Lat...

autora profils...

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
0

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!