Ilustrācija - Aldis Ozoliņš
 
Atdzeja
07.07.2017

Es mīlu piķi

Komentē
4

Atdzejotāja E.F.Kuka priekšvārds:

Reps nav dzeja. Plašākā kontekstā runājot, diskusijās par to, vai dziesmu teksti ir dzeja, sastopami pilnīgi pretēji viedokļi. Šis jautājums kļuva sevišķi akūts, kad 2016. gadā Nobela prēmiju literatūrā ieguva Bobs Dilans par "jauniem poētiskās izteiksmes veidiem bagātajā amerikāņu dziesmu tradīcijā" [1]. Tādējādi Nobela prēmijas komiteja atzīst dziesmu tekstu poētisko vērtību – lai gan tas uzreiz nenozīmē, ka komitejas skatījumā dziesmu teksti paši par sevi ir literāri teksti.

Repa dziesmas no citiem dziesmu tekstu veidiem atšķiras ar to, ka ir krietni saturiski piesātinātāks nekā tipiski dziesmu teksti, jo repa ritmiskās īpašības dziesmā pilda arī melodisku funkciju, līdz ar to teksta ir vairāk. Tāpat repā/hiphopā bagātīgi tiek izmantots slengs, bieži vien reģionāls. Panti ir nevis iepakojums, kurā ietin refrēnu, bet gan dziesmas galvenais vēstījums, turpretim piedziedājums – rīks, kas padara dziesmu komerciāli pieejamu.

Tomēr reps nav dzeja, tāpat kā ūdensslēpes nav slēpes: varbūt formāts ir līdzīgs, taču ieceres ir dažādas. Repu var censties lasīt kā dzejoli, tāpat kā dzejoli var censties norepot, bet bieži vien tas izklausīsies stulbi un neveikli. To vislabāk jūt tulkojumā. Repu tulkot ir neveikli un sāpīgi, un varbūt tieši tāpēc to ir vērts darīt.

Kaut arī ir panākts, ka dziesmu kā tādu Nobela komiteja atzinusi par literāru tekstu un mūzikas mīlētāji var par to tīksmināties, reps vairāku iemeslu – gan jau lielākoties rasisma – dēļ ilgstoši nav pat ticis uzskatīts par "īstu mūziku", lai ko arī tas nozīmētu. Tā kā hiphopam nu jau ir 44 gadi un šogad beidzot Dziesmu autoru slavas zālē (Songwriters' Hall of Fame) ir iekļuvis pirmais reperis (Jay-Z), uzskatu, ka ir vērts censties gūt ieskatu repā kā literārā tekstā. Varbūt pēc piecdesmit gadiem arī Nobela komiteja par to padomās.

Tulkojumam, precīzāk – pārnesumam, esmu izvēlējies reperu The Notorious B.I.G. un Jay-Z dziesmu "I Love The Dough" no Bigija [2] albuma "Life After Death" (1997), kas tika laists klajā nedēļu pēc viņa nāves. Albuma nosaukums ir nelāga sakritība. Tas ir starp visu laiku pārdotākajiem hiphopa albumiem un pārstāv mafiozo repu – subžanru, kas ir hibrīds starp gangsteru repu un amerikāņu un itāļu mafijas tēlu. Šī dziesma man šķita salīdzinoši piemērota pārnesumam, jo tās burvība slēpjas nevis bagātīgi izmantotajā slengā vai personīgajā stāstā, bet gan ornamentālajos aprakstos. Turklāt šogad aprit divdesmit gadi kopš Bigija nāves.

Pārnesumā esmu centies nosacīti saglabāt ritmisko plūsmu un atskaņas, taču brīžiem atbrīvojos no oriģinālā satura, kad to nebija iespējams loģiski pārnest. Skaidrojumus pievienoju vietās, kurās šaubos, vai cilvēks, kurš neklausās repu, bez tā iztiks. Piedziedājumu esmu izņēmis, jo tas savu saturisko pienesumu bez mūzikas klātesamības izsmeļ jau ar nosaukumu. Es zinu, ka tulkojums nav dzīva repa pārnešana dzīvā dzejā. Tas ir kaut kas līdzīgs Tupaka hologrāfiskajai projekcijai [3], kas tika rādīta 2012. gada "Coachella" mūzikas festivālā, – ir pavisam skaidrs, ka tur neviens patiesībā nestāv, bet cerams, ka var saprast, kas tur kādreiz ir stāvējis.

Es mīlu piķi

Jay-Z:
Mēs vadām viskrutākās mašīnas, laižam strauji
cauri pilsētai, maucam "Monopolu" ar īstu naudu –
es un Bigijs. Un modelītes krata savas dirsas,
un "Pradu" jums, puikas, vajag pamanīt.
un pulksteņi mums ir visās formās un krāsās,
būt nabagam ir bērnišķīgi, tāpēc izaugt nācās.
Klubā ierodos ar ledu [4], līdzi man mans pacans [5],
izlūkoju sev ko smuku, un atā.
Jūs, mazie, tupat uz dīvāna
un kliedzat, ka tūlīt cīnās.
Es skatos Taisonu 1500 $ rindā –
Tas pats vakars, tā pati cīņa,
tikai te vienam apziņa nav tīra.
Lemiet paši. [6]
Ielieciet sevi divu noziedznieku vietā
un sakiet vēl, ka netusēsiet, kad vien prātā ienāk,
vienalga, kā to panāk, mēs dzīvojam, kā pienākas.
Meiko sensu, ne? Lai meiko dolārus.
Džeki atkorķē šampi, ņem meičas kā Idalisas [7]
un aviobonusu punktus salasa.

The Notorious B.I.G.:
Es velku magnumus kamēr Jigga [8] kādu mauc.
Pulkstenis no platīna, tik džetlegs traucē –
lidojam mēs šurpu turpu, veram smalka vīna kastes.
Taisām labākos diskus un labākās kasetes,
neaizmirsti plates. Ņemam meičas tā, ka kauli kratās.
Bigijs ir Ričijs kā Laionels.
Jūs redzat Jēzu [9], ģērbtu H klasē [10],
dāmas izģērbjas, kad tās blinga gaisma apsēj.
Jūs, nabagi, vēl akli kļūsiet –
mums akmeņi pat bārdās un ūsās,
modes vēsmu svaigākās plūsmās.
Nav mainījies nekas, tikai cits cipars aiz punkta uzrodas
manam Reindžam [11]. Džeki tagad uz mani jocīgi lūkojas.
Es jūs arī ienīstu! Labāk būtu Karību smiltīs ar Reičelu.
No nekurienes Frenkam Vaitam [12] ir seksapīls, ej tu nost,
kādreiz kuces bēga prom.
Tērauds līdzi ir arvien.
No singla gribētu ap pieciem miljoniem, nudien.
Neviens nav brīnumaino pārsteidzis vēl,
man jau stobrs dūmo, kamēr tu pistoli cel.
Redzu, ka tu manu maigo runu pamanīji,
spried, ka tas vājums, un pazudīsi.
BLOCKA BLOCKA [13], "Roc-A-Fella" [14] un "Bad Boy" [15] uz vienu roku,
Divi MC [16] ar naudas koku, a ko?

Jay-Z:
Apbrīnojami, kabatas netukšojas.
Tā kā matadors, es no bulšita projām.
Ņemam P89 ārā no čemodāna
un salaižam svinu tava "Acura" sānā.
Spiežam pa amatieriem kā pa kamerām,
tā kā dejo, kad stobrs pret pēdām tavējām.
Es un Bigs nesam ledu, nav ne skrambas manāmas.
Katram dzīvē kāda loma, tāpēc turies savējā
Ver durvis ciet un mājās slēpies,
un skaties kāds mums pēc paraduma dzīvei vēriens.
Taisam hitus kā bītli, jūs esat raduši piekāpties;
Mums ir "Cristal" [17] tosti jūsu vietā.
Mums jūsu žēl, bet tāpat sanāk par jums rēkt,
reti kurš tik kruts kā mēs.

The Notorious B.I.G.:
Katram plaši lauki, mūsu tekstus visi daudzina.
Lai kā Vegasā krīt kauliņi, esam nesalaužami –
zaudēju žūksni, visu likdams uz Šakilu,
tā vai tā zirga mugurā apstaigāju villu,
nespējot izlemt – ņemt vēzi vai krabi?
Kurš saka, ka bandīti nevar dzīvot labi?
Džeki ir aktieri, kāds te pelnījis "Oskaru".
Es tikai plūcu laurus; lode iet pa pieskari.
Tad es atminos dāmas, kurām vāverīte oda,
kad mēs šūpojām mēbeles un "Gucci" kaklarotas.
Tagad mums ir mājas vietās, kur vīd sveši skati;
katru reizi, kad mūs satiek, Tito [18] smaida plati.
Tiesu lietas vairāk nekā autfīlderis [19] ķeru,
kaut puse reperu nemaz nepazīst karu.
Pat ar mačbumbu lohi zaudē arvien,
Dash kā Dame [20], ja manu vārdu piemin.

 

[1] http://www.satori.lv/raksts/12007/2016_gada_Nobela_premiju_literatura_iegust_Bobs_Dilans

[2] Biggie, hiphopa sabiedrībā plaši lietots saīsinājums, ar ko apzīmē reperi The Notorious B.I.G.

[3] https://www.youtube.com/watch?v=TGbrFmPBV0Y

[4] Apzīmējums juvelierizstrādājumiem, kas apklāti ar dimantiem.

[5] Oriģinālā: paisan, itāļu izcelsmes amerikāņu slengs, kas apzīmē citus itāļu izcelsmes amerikāņus; šajā gadījumā alūzija uz mafijai līdzīgo dzīvesveidu.

[6] Nepārprotami atsauce uz Tupaku Šakuru, kurš 1996. gada 7. septembrī tika sašauts atpakaļceļā no Brūsa Seldona un Maika Taisona boksa mača apmeklējuma Lasvegasā un 1996. gada 13. septembrī nomira slimnīcā.

[7] Idalisa de Leona – 90. gadu vidū populāra MTV šovu vadītāja.

[8] Jay-Z iesauka.

[9] Kaklarota, kurā iekarināta zeltīta Jēzus Kristus ģīmetne, ir tipisks hiphopa atribūts. Iespējams, tieši Bigijs bijis pirmo jesus piece īpašnieks.

[10] H klase apzīmē dimantu dzidrību. H klases dimanti ir ar gandrīz nenosakāmu krāsas piesārņojumu.

[11] Reindžs šajā gadījumā ir "Range Rover" džips; cipars aiz punkta apzīmē lielāku dzinēja ietilpību.

[12] Tituls, ko sev Bigijs piešķīris kā atsauci uz galveno varoni filmā "Ņujorkas karalis" ("King of New York", 1990, režisors Abels Ferrara).

[13] Onomatopoēze šāviena skaņai.

[14] Jay-Z ierakstu kompānija.

[15] Šona Kombsa (Puff Daddy) ierakstu kompānija, kuras ietvaros darbojās Bigijs.

[16] MC (Master of Ceremonies) tiešā tulkojumā ir ceremoniju meistars – termins izmantots hiphopa pirmsākumos (kad tā primārā izpausme bija dīdžejošana), lai apzīmētu repa izpildītājus. Mūsdienās šis termins tiek izmantots šaurākā nozīmē: lai atsauktos uz tekstuāli sarežģīta repa izpildītāju, bieži – reperi, kas turpina deviņdesmito gadu skanējumu vai runā par sociālpolitiski nozīmīgām tēmām.

[17] "Cristal" ir dārga šampanieša zīmols, ko deviņdesmito beigās bija iecienījuši reperi. Pēc tam, kad 2006. gadā "Cristal" ražotāja "Roderer" direktors Frederiks Ruzo izteica pretenzijas pret to, ka dzēriens ir populārs reperu vidū, Jay-Z un citi populāri reperi boikotēja šo šampanieti – tajā gadā Jay-Z sāka reklamēt "Armand de Brignac" šampanieti, kas 2014. gadā nokļuva viņa īpašumā.

[18] Tito ir juvelieris, kas 90. gados bija iecienīts Ņujorkas reperu vidū.

[19] Beisbola pozīcija.

[20] Vārdu spēle: Dame Dash bija Jay-Z biznesa partneris līdz 2005. gadam; dash apzīmē sprinta distanci.

Jay-Z un Notorious B.I.G.

Patika šī publikācija? Atbalsti interneta žurnālu “Satori” un ziedo tā darbībai!

SAISTĪTI RAKSTI

Satori

PIESAKIES SATORI JAUNUMIEM!



Satori

Pievienojies Satori - interesantākajam interneta žurnālam pasaulē.

Satori
Satori
Ielogojies
Komentē
4

Sveiks, Satori lasītāj!

Neuzbāzīgu reklāmu izvietošana palīdz Satori iegūt papildu līdzekļus satura radīšanai un dažādo mūsu finanšu avotus, sniedzot lielāku neatkarību, tādēļ priecāsimies, ja šeit atspējosi savu reklāmas bloķēšanas programmu.

Paldies!